Jag satte upp ett WireGuard-vpn hemma och har haft min telefon på den dygnet runt i några dagar nu. Nyss fick jag detta meddelande från Verizon som jag aldrig sett förut… ganska läskigt är det ärligt talat

Jag satte upp ett WireGuard-vpn hemma och har haft min telefon på den dygnet runt i några dagar nu. Nyss fick jag detta meddelande från Verizon som jag aldrig sett förut… ganska läskigt är det ärligt talat

Hej användare, vi har märkt att vi inte kan se eller samla data från din internetanvändning, här är en app som kan hjälpa med det. Vänligen, ISP.

Skulle inte köp av en VPN från din ISP kunna motverka en stor del av meningen med att ha en VPN?

Jag fick samma meddelande. Jag tror att de bara försöker få fler “en lösning” särskilt nu när VPN:er är “mainstream”. Och tekniskt lurar de folk eftersom det finns så mycket reklam där ute.

Jag fick samma meddelande från Verizon för några dagar sedan och jag har inga VPN- eller nätverksappar på min telefon. Fick också ett 20-sidigt brev om telefonförsäkring och säkerhetsändringar för några veckor sedan från dem.

“Ta kontroll över din identitet med alltid påslagen mörk webbövervakning” vad betyder det där egentligen?

Det är enkelt för ISP att se att all din trafik är krypterad och riktad till en enda destination. Jag antar att Verizon har implementerat någon automation för att skicka VPN-reklam till de som faktiskt använder VPN.

Eller så är det faktiskt en slump :slight_smile:

Det är faktiskt vanligt att QoS prioriterar VPN-trafik och identifierar en lokal kund, för några år sedan fick jag som entreprenör en förfrågan om QoS för VPN-trafik men jag samlar inte in några andra informationer, det är verkligen skrämmande att Verizon inte bara samlar in din trafik utan också använder den för direktreklam. Jag är glad för sekretesslagarna i EU, även netflow-samlare måste vara mycket specifika för att inte samla in personuppgifter.

Arbetarkollega hade en klient som inte kunde använda sin fria bandbredd på 5G mot specifika webbplatser. Slutanvändaren använde VPN :slight_smile:

Wireguard är väldigt lätt att identifiera. Om du vill förhindra att de vet att du använder en VPN, kör då OpenVPN på TCP 443 med andra maskeringstekniker.

Verizon kan se att du använder Wireguard men inte vad du gör med det.

Svar med stopp och blockera numret. Förbannat Verizon.

Min fru och jag fick samma meddelande för några dagar sedan, jag tror att det bara är de som pressar sin nya metod att ta betalt 50 dollar i månaden för en VPN.

Haha det är precis så jag tolkar den här texten.

Så mycket jag vet kan du inte undvika en mitt-i-mellan attack på ISP-nivå. Alla protokollhandshake kommer att loggas av ISP och därför kan alla skickade paket dekrypteras eftersom de har nyckeln som skapades under handskakningen.

Det traditionella användningsområdet för en VPN var att en anställd kunde komma åt företagsresurser medan de var på ett opålitligt nätverk. Att dölja din trafik för själva ISP är en nyare idé.

Det förhindrar att någon på samma wifi som du (tänk kaféwifi) kan se din trafik.

Dock är de flesta trafik idag HTTPS (så redan krypterad); att lägga till en VPN hjälper inte mycket mer.

Du kan också vilja använda din ISP:s VPN för georestriktioner.

Bara för att spela djävulens advokat; jag skulle definitivt vilja dölja min trafik för min ISP om jag bodde i USA (på grund av de mer permissiva sekretesslagarna där).

Ja… Jag tror att det är den delen som gör mig galenast, är att se reklamer för NordVPN osv… Ditt enheter kanske pratar om dig till varandra… öh… troligen, vad ska en VPN göra åt det? Ah ja, ingenting kan hindra min Google Android-telefon från att dela med sig till min Google TV och assistenten som en VPN. Ditt eget apparater spionerar vanligtvis inte på dig via nätverkssniffning. De spionerar på dig genom dina konton.

Jag antar att det kontrollerar om lösenord har läckt? men jag förstår inte varför en VPN-tjänst skulle ha något med det att göra. Kanske de bara kör din e-post genom haveibeenpwned.com.

Detta är ett redigerat inlägg för att helt ta bort alla spår av det faktiska innehållet. Detta gjordes för att förhindra att det används för att träna AI-modeller.

Det verkar som att folk som redan har VPN inte är de ideala kunderna för att sälja en till… Men kanske de lade märke till all OP:s internettrafik till VPN-relaterade webbplatser när de satte upp det.