Fånig fråga.
Stämmer dessa iOS-inställningar överens med Windscribe? Med andra ord, ska vi aktivera eller inaktivera dem?
- iCloud “Privat Relä”
- Wi-Fi “Begränsa IP-adressspårning”
- Safari “Dölj IP-adress”
Tack
Fånig fråga.
Stämmer dessa iOS-inställningar överens med Windscribe? Med andra ord, ska vi aktivera eller inaktivera dem?
Tack
När man är ansluten till ett VPN inaktiveras alla dessa inställningar i iOS, och man är helt beroende av VPN-anslutningen. De fungerar inte samtidigt. Privat Relä och andra nya funktioner aktiveras automatiskt igen efter att man kopplat bort VPN, såvida man inte har inaktiverat dem helt.
Jag är ledsen att jag måste säga emot. Jag har gjort flera tester med på- och avstängda alternativ, och de förblir aktiva även när Windscribe är aktivt.
Mitt fel, efter lite sökande på Apple Support-forumet verkar det som att vissa delar av Privat Relä och dess relaterade funktioner förblir aktiva, men andra fungerar inte som de ska. Exempelvis fungerar inte Privat Relä i Safari när man är ansluten till ett VPN, men andra funktioner fungerar för att förhindra annan spårning.
Slutsatsen är att funktionaliteten är begränsad när man är ansluten till ett VPN. Det är dock värt att nämna att på macOS är tjänsten helt inaktiverad när ett VPN är aktiverat. Det är troligen där jag blev förvirrad, då jag antog att iOS fungerar på samma sätt.
Hoppas detta löser eventuella oklarheter
Ingen fara. Jag kollade inte macOS. Men oavsett om det fungerar eller inte på iOS, förblir alternativen aktiva.
Till exempel kan du ha Privat Relä avstängt i iCloud-inställningarna medan du har “Dölj din IP” aktiverat i Safari.
Samma sak gäller för mobil data eller Wi-Fi-inställningar.
Så jag drar slutsatsen att de fungerar separat, eller hur?
Det är min förståelse att iOS prioriterar att skicka trafik via ett VPN om man är ansluten till ett. Även om alternativen för Privat Relä, Dölj min IP, etc. verkar vara aktiverade i inställningarna. Deras funktionalitet blir begränsad/avaktiverad när man ansluter till ett annat VPN. När jag har testat, får jag en notis om att Privat Relä inte är tillgängligt när jag är ansluten till Windscribe, eller något annat VPN. Jag tycker definitivt att Apple bör tydliggöra detta i systeminställningarna, eftersom det just nu bara står att funktionen är på trots att den inte är det.
Låt oss vara ärliga, det är rörigt och långt ifrån transparent.
Personligen använder jag Windscribe som mitt VPN men NextDNS som mitt DNS (mer valmöjligheter och kontroll än Windscribe).
Jag gjorde ett flertal tester med:
Jag kan säga att resultaten med Privat Relä aktiverat är helt galna när det gäller DNS-servrarna ( IP:t är fortfarande det som Windscribe tilldelat).
Du hittar Google, Cloudflare och andra leverantörer med många felaktiga förfrågningar.
Sammanfattningsvis är det inte rekommenderat, tycker jag, att aktivera alla dessa “skydd” från Apple eftersom det ställer till det för dina säkerhetslager.
Mycket intressanta resultat. Det är viktigt att komma ihåg att Privat Relä och liknande funktioner fortfarande är i beta, så vissa problem är att förvänta sig. Det är tydligt att det är långt ifrån perfekt just nu, och jag föredrar att använda ett vanligt VPN för extra sinnesro.
Förhoppningsvis kommer Apple att åtgärda förvirringen och bristen på transparens i framtida uppdateringar. Det är absolut en trevlig funktion för vanliga användare, men den behöver mer arbete innan den kan bli ett verkligt bra alternativ jämfört med ett vanligt VPN.
Jag litar inte på Apple.
Å ena sidan pratar de om integritet, men använder Google som standard sökmotor och Google DNS för sitt Privata Relä-säkerhetslager, seriöst?
Det handlar allt om pengar…