[Vrål] Sluta använd VPN, snälla

Innan jag börjar vill jag säga att detta inlägg troligtvis kommer att vara dåligt formulerat och kanske virrigt. Tänk inte för mycket på det, jag vill inte kasta skit på någon, bara försök förstå budskapet jag vill förmedla, ta hand om er.

Hej, jag är här för att be alla Steam-användare att sluta använda VPN för att köpa spel med andra regions priser. Nyligen gick priset på Horizon: Zero Dawn i Argentina från ungefär 500 ARS till 2100 ARS. Fyra gånger mer, och detta är bara det senaste i en lång lista av exempel, anledningen? Personer från andra länder använder VPN för att köpa till våra priser. Detta inlägg riktar sig till alla medborgare i ett förstadvärldssland som kan ha råd med deras priser men väljer att inte göra det och utnyttja detta. Alla kan själva bestämma om de passar i den kategorin.

Om du konverterar priserna ser du att det ursprungliga motsvarar ungefär 6 dollar ~90 ARS är 1 dollar. Det är ett kraftigt rabatterat pris, så det är inte svårt att se varför folk vill köpa här, men det finns av en anledning, och jag vill förklara varför.

Det jag ska säga här gäller för alla sydamerikanska länder. Vissa är värre än andra, och Argentina är ett av de värsta just nu. Eftersom jag bor här, kommer jag att prata om det specifikt, men tänk på att vi inte är de enda med dessa problem.

Så, varför får vi denna enorma rabatt? Kortfattat: vår ekonomi är skit. Vi kan helt enkelt inte betala det detaljhandelspris som ett spel kostar. Priset du ser i butiken är inte det du betalar. På senare tid tillkom en ny skatt när man köper dollar. Den officiella dollarkursen är ungefär 70 ARS, men det finns en 30% skatt på den så i verkligheten är den omkring 90, men du kan bara köpa 200 dollar per månad, och när du har använt dem tar du svart marknad där dollar säljs för runt 120 ARS. Det finns också en 8% skatt på alla digitala inköp. Dessa skatter står ingenstans, du förväntas veta om dem. Varje gång jag köper något, debiteras jag det som jag betalar på Steam, och några dagar senare dras mer pengar från mitt bankkonto på grund av skatter.

De flesta AAA-spel släpps nuförtiden utan regional prissättning, och vi har helt enkelt inte råd med dem. Detta gäller inte bara spel. Varje vecka stiger priserna överallt, mat, tjänster, kläder, vad som helst, det stiger, förutom löner, de är alltid stagnanta, sjunker eller stiger lite men inte tillräckligt för att hålla jämna steg med inflationen. Våra löner är betydligt lägre än en amerikansk medborgares, men vi förväntas betala mer (efter skatter) än dem? Hur kan det vara rättvist?

Utöver detta behöver du också en dator för att spela, eller hur? Tack vare de extremt höga importskatterna + inflationen + allmän girighet i det här samhället är det bara inte genomförbart för någon under en mycket övermedelklass att bygga en spelbar maskin. Du behöver inte vara rik, men ganska nära. En 1050 ti skulle här anses vara högklassig, inte insteg.

Oavsett, förlåt för att jag vräker ur mig detta, jag är bara arg. Tänk så här: när du utnyttjar våra priser och utvecklaren/publishern höjer dem förlorar du en väg att få spelet billigare, vi förlorar en väg att få spelet, punkt. Hoppas du tar detta i beaktning.

REDIGERING: Många har påpekat att prishöjningen var ett misstag från Sonys sida. Okej, kanske är det sant, men det missar poängen med inlägget. Även om det är den verkliga orsaken bakom detta specifika fall, står poängen fast. Människor använder någon metod (VPN eller annat) för att köpa i vår butik och vi blir lurade som ett resultat. Jag bryr mig inte om detta specifika fall, eller att “du inte behöver VPN”, budskapet är generaliserat.