Hej…hade bara en fråga angående användning av en VPN och den faktiska platsen.
Här är lite bakgrund. Jag arbetar på distans för ett stort teknikföretag och mitt hem i Stockholm. Jag reser ofta till Kanada och stannar där i flera månader i taget. Nyligen varnade mitt företag mig för att jag överskrider gränsen för utländiga inloggningar och jag kan riskera att bli uppsagd. Min dator har en VPN som är inställd på “auto” så varje gång jag är i Kanada kopplas den till en lokal server. Jag gissar att det är därför de upptäckte det. Jag pratade med HR och fick reda på att både VPN och routern kan spåras av vår IT. Jag kunde ställa in VPN att alltid koppla till amerikanska servrar, men jag undrar hur det är med min router. Jag vet att det finns routrar med VPN-funktioner. Om jag skaffar en sådan router och låter den koppla till amerikanska servrar, kan de fortfarande ta reda på om jag arbetar hemifrån eller utomlands (KANADA)?
Jag behöver hjälp med detta och tackar på förhand.
Vill du verkligen ta risken även efter att ha blivit upptäckt?
Betalar du kanadensisk federal och provinsiell inkomstskatt?
Det enklaste du kan göra, eftersom du verkar ha ett bra jobb, är att skaffa en snygg hem-PC som du kan logga in på för arbete när du är utomlands och arbeta från den datorn. Om inte kan du titta på en router som kan ställa in och vidarebefordra all trafik genom din VPN, du vill fortfarande ha en server som du kontrollerar som är hostad av din hemrouter eller PC.
Att förlita sig på en offentlig VPN-tjänst innebär risk för att VPN-subnet kan bli svartlistad eller att gratisservrar plötsligt går offline.
Sätt upp en Wireguard- eller OpenVPN-server i ditt hemland med hjälp av en Raspberry Pi → KLART, tillgång till en ÄKTA BOSATT lokal IP.
Köp en rese-router som GL.iNet, jag rekommenderar GL-AXT1800, konfigurera VPN-klienten på denna router, aktivera killswitch. Som en bonus, implementera en brandväggsregel för att blockera alla andra anslutningar än wireguard eller OpenVPN från ditt nätverkskort.
Stäng av WiFi, Bluetooth, sätt på flygplansläge på din arbetslaptop och anslut ENBART med en Ethernet-kabel, använd en USB-till-Ethernet-adapter om det behövs. Om möjligt, stäng av alla platsfunktioner.
Klart. Var medveten om att ett Raspberry Pi-fel eller internetavbrott hemma kan orsaka avbrott i systemet, så det är bättre att ha en backup hos en släkting. Skicka ett meddelande till mig för mer info.