Videokreatörer för nätverksfelsökning

Hej allihopa, jag är lyckligt lottad i min karriär att jag kunnat lära mig på jobbet i många år. Från helpdesk, sysadmin, nätverksingenjör och lite projektledning som krydda :slight_smile: Jag har alltid haft någon runt mig som har mer erfarenhet än jag att visa mig vägen tills nu. Jag konfigurerar och implementerar nätverk för små företag, men det är mycket “Rinse and Repeat” och jag lär mig inte mycket nytt. Nätverken är små och mallade för tillförlitlighet, vilket innebär att vi inte har många problem. Men när problem uppstår, hatar jag känslan av att behöva felsöka problemet OCH lära mig nya verktyg/tekniker samtidigt. Jag vill inte ta bort familj och livstid för att försöka sätta upp en hem-labb och skapa problem för mig själv.

Finns det någon YT-kreatör som går igenom nätverksfelsökning och diagnostik som jag kan lära mig av?

YT-kreatörer är vanligtvis inte väldigt djupa inom något ämne. Även de CCIE:er som gör YT är inte riktigt djupa i det eftersom målgruppen är riktad. De måste generera visningar och vill sända annonser, därför behöver de en större publik än bara oss nätverksnördar.

Inte vad jag är medveten om.

För några år sedan gjorde jag en felsökningsvideo för Cisco ACI med VMware: https://youtu.be/zxucJ2cRjlg?si=UjVdfq-lUvydfvd2

Jag är egentligen inte en youtuber. Jag gör sällsynta videor om nätverk, automation och fallskärmshoppning.

Naturligtvis är det viktigt att förstå hur saker fungerar för felsökning, som att veta hur Link Aggregation fungerar eller BGP:s olika tillstånd.

INE har flera bra djupdykningar på Youtube där de går på djupet i felsökning med paketfångster för protokoll.

Jag tycker att idén att live-strömma ett verkligt produktionsnätverk under en stor störning kan vara en intressant tittning, men de juridiska konsekvenserna skulle vara utmanande.

Kolla PM Networking.

Föreslå vad du vill se. Jag gör ett försök att skapa lite innehåll. Jag började precis YT för att dela det lilla jag vet.

https://youtube.com/@networknookau

Det närmaste jag kan tänka på är Hansang Bae med hans wireshark-kurser.

Network chuck har några fantastiska serier, till och med bara en gratis kurs på YouTube för innehållet, så förstår du nätverket från topp till botten.

återupprepa nätverken hemma i ett säkert utrymme