Vad använder folk egentligen Usenet till?

Som många här har jag nyligen börjat använda Usenet med Usenet Expresss 45 dollar per år-erbjudande. Jag hörde nyligen att det är ett säkrare alternativ till torrenting, dvs nedladdning, “Linux ISO’s” om du förstår vad jag menar. Så har jag alltid hört att det annonseras. Jag har också hört att du kan koppla det till autoschedulrar som Sick Beard och Couch Potato. Det här är något jag har velat lägga till på min Plex-server länge, eftersom jag för närvarande måste starta min PC, ansluta till min VPN, montera min mediadisk, hitta en offentlig tracker som har det jag vill, lägga in det i min torrentklient, vänta på att det ska laddas ner, stoppa det i en extern, flytta det till min server, SSH:a in från min huvuddator, montera den driven och sedan flytta det från disken till den mapp jag vill ha. Som du kan se är det riktigt jäkla komplicerat och tar för mycket tid. Tydligen är Usenet Express riktigt sura på upphovsrätt, och från vad det verkar viljer de aktivt ta bort filer från sitt index om de bryter mot upphovsrätten. Deras VPN gör också att du, trots att du betalar för den, måste begära tillgång. Det har gått ungefär fyra dagar sedan jag gjorde det, men det spelar ingen roll eftersom jag är ganska säker på att så fort jag laddar ner en enda Linux ISO kommer de glatt dela min IP-adress till den första personen som begär det, vilket gör deras VPN värdelös.

Jag sitter här och undrar vad mer du kan använda Usenet till, eftersom all information som kan finnas där redan finns på internet, utan att behöva betala för extra tillgång, snabbare, med enklare tillgänglighet. Vad kan du mer använda Usenet till som du inte redan kan göra på internet?