Telegram VD:01:57 inrikes för nekande till censur lagar Extremt oroande.Hur säkra är protonvpn-servrar som är belägna i Frankrike? Om jag har rätt är de flesta av IP-adresserna från Afrika och Mellanöstern värd i Frankrike

Jag kan också se att de har fysiska servrar i Israel där integritet bara är skrivit på papper. Kommer protonvpn att bli nästa mål?

Grejen är att de inte kan ge dem någon data de inte har, oavsett vad Frankrike vill.

Vad Frankrike skulle kunna göra är att få ProtonVPN i trubbel för att de inte sparar data från början, men det är inte ditt problem (och inte din risk) som användare.

Det kan förstås påverka kunder i slutändan (t.ex. om de börjar tvinga Proton att antingen spara data eller sluta verka i Frankrike - eller slumpmässigt arrestera folk, antar jag) men du kan fortfarande sluta använda det då. Detta är inget som händer över en natt utan varning, Proton skulle antingen sluta använda servrar i Frankrike (troligtvis) eller ändra sina villkor för att göra dig medveten om att de börjar spara data (osannolikt) vilket du skulle bli ombedd att godkänna (igen, osannolikt).

Varför överreagerar du över något vi knappt vet något om och som är helt orelaterat?

Först om ProtonVPN, Proton har gjort det tydligt att de samarbetar med brottsbekämpande myndigheter för att förhindra missbruk av deras tjänst för olagliga aktiviteter (narkotika, terrorism, etc.). Om du har sådana aktiviteter, använd inte Proton eftersom de, om den schweiziska lagen kräver det, kommer att dela den okrypterade data de har. Det kanske inte är mycket, men det de har delar de. Terms of Service | Proton

För det andra, det handlar om en individ, med arrestordning, som har tagits i förvar för (förmodligen) att inte samarbeta med Frankrike och andra EU:s brottsbekämpande myndigheter på begäran om att ta ner olagligt innehåll eller dela information som begärs enligt lag. Det är inte ett företag eller en server, det är en person.

Och denna person var väl medveten om detta arrestord, eftersom han till stora delar undvek att resa till EU-länder. Så det finns sannolikt mer än vad vi vet nu för någon som honom att faktiskt ta ett flyg till Frankrike bara för att bli arresterad… Han var i Azerbajdzjan precis innan. Putin var också där. Det låter märkligt att han skulle komma till Frankrike så plötsligt…

Överreagera inte; analysera och tänk innan du hoppar runt. Och jämför inte dig själv med en miljardärs VD med alla de juridiska ansvar de har och du inte har.

Och om du gör olagliga saker, varnade för att Proton kommer att dela din data om de blir tvungna.

Vi behöver Proton-meddelandeappen liknande Signal. Integrerad med e-post. Jag inser att den inte kommer att ersätta WhatsApp men det vore ett bra alternativ.

Är Telegram verkligen en krypterad messengertjänst? Analys av kryptografi-expert och universitetsprofessor:

Hej fransk medborgare här.

ProtonVPN är säkert eftersom ProtonAG är skyddad av schweizisk lag.

Plus i Telegram-fallet, problemet är bristen på moderering/censur: ProtonVPN är inte involverad (de tillhandahåller bara VPN-åtkomst, inte värd för innehåll som Telegram).

Dessutom lobbar LFP (ligue professionnelle de football) mot Telegram, eftersom Telegram används för att olagligt titta på Ligue 1.

Eftersom Telegram-meddelanden inte är end-to-end krypterade, har företaget tillgång till meddelandena. Detta görs tydligt med avsikt att utpressa ägaren att lämna ut data och att förbjuda vem han än blir tvingad att.

Det finns vissa ProtonVPN-länder jag inte använder eftersom jag är oense om deras policy.

Telegram är inte en privat eller integritetsskyddad app (om det vore, skulle denna situation förmodligen kunna undvikas).

Jag tycker inte att det är användbart att jämföra dessa två mycket olika organisationer.

Det finns några länder som förbjuder VPN.

Kan Frankrike bli nästa?

Jag tycker synd om vad mitt land gjorde…

Jag hoppas att det är mer ett politiskt drag och att det inte kommer att ha några konsekvenser.

Det pågår ett stort tryck på censur som initieras av USA och genom dess partnerländer i förberedelse för det amerikanska valet och kriget i Israel och Ukraina. Telegram är bara ett exempel på detta medan individer också riktas in och innehållet i amerikanska teknikföretags produkter.

telegram tillåter kanaler som berättar sanningen om Ukraina, Palestina och Kina, så de måste vara terrorister, eller hur?

Barnutnyttjande är inte en censurlag. Det är ett avskyvärt brott.

Men jag håller med andra poster här att om VD:n inte har informationen är det svårt att ha en rättslig grund. Hans företag tillhandahåller bara en end-to-end privatlivstunnel.

Jag är fortfarande nyfiken på vad som kommer att hända med den lag om chatkontroll som de vill införa i Europa. De säger att även tjänsteleverantörer utanför EU måste följa och i princip låta allas moln, mail, chattar—allt—blir genomsökt av någon AI, med automatiska varningar till brottsbekämpande om något misstänks. De nämnde också att om en messenger använder kryptering och de inte kan dekripta den, ska övervakningen ske på telefonen själv.

Det de kan göra är MITM mellan datacenter-ISP och Proton. Detta gäller för alla VPN-leverantörer.

Det här är ett problem överallt. I USA har jag samma fråga för servrar i Texas, Utah, Kentucky, Indiana, etc.

Ingen överreagerar här. Sättet du skrev på visar att du är den som överreagerar här. Det är en mycket oroande fråga eftersom ProtonVPN har dragit sig ur andra länder av samma anledning. Eftersom du sa att de kommer att samarbeta bör de inte ha dragit sig ur länder som bad om deras samarbete. Gå till Mellanöstern och kontrollera vilket land de har en fysisk server i, du kommer att se att det bara är i ‘Israel’. Alla IP-adresser från afrikanska nationer är värd i Frankrike.

Vi behöver Proton-meddelandeapp som Signal.

Använd bara Signal. Det finns inget behov av att uppfinna något som redan anses vara standard.

Du har redan bra end-to-end-krypteringsmessaging-apper/tjänster.
Signal, Threema, Matrix och andra.
Tyvärr, åtminstone för tillfället, finns det inget sätt att göra E2EE-meddelandetjänster interoperabla.
Så, poängen med att Proton spenderar tid och pengar på något som bara några få använder är oklart. När interoperabilitet mellan E2EE-meddelandetjänster blir möjlig, är det en annan sak, men jag ser inget syfte i att ägna tid och pengar åt det ändå, det finns flera mycket bra alternativ.