Min universitet kräver att vi installerar SafeConnect för att koppla upp oss mot nätverket, och det gör mig verkligen obekväm. Vi måste logga in på nätverket med vårt användarnamn och lösenord, så jag vet att min trafik kommer att kopplas till mitt användarnamn, men de hävdar också att:
- SafeConnect används för att validera antivirus, operativsystem och applikationspatchar som är nödvändiga för att datorerna ska möta campus minimikrav för nätverksanslutning.
- SafeConnect används för att tillhandahålla information om enheter för att säkerställa efterlevnad av DMCA.
- SafeConnect loggar inte var användare surfar på internet.
- SafeConnect tillåter inte ResNet att läsa innehållet på din dator.
Vad de säger att SafeConnect kontrollerar är:
- Windows-uppdateringar för operativsystemet: Om Windows inte är inställt på att söka efter automatiska systemuppdateringar, kommer en varning att visas i webbläsaren.
- Antivirusprogramvara installerad och igång: Om antivirusprogramvara inte är installerad och igång, kommer en varning att visas i webbläsaren.
- Antivirusprogramvara är uppdaterad: Om antivirusprogramvara är föråldrad, kommer en varning att visas i webbläsaren.
- Peer-to-Peer-programvara körs: Om P2P-programvara körs på din enhet, kommer en varning att visas i webbläsaren.
Jag har sett den granskning som postades här av /u/jenrzzz, och jag har läst att du tidigare kunde kringgå SafeConnect genom att använda Linux, men jag är inte säker på om det fortfarande är fallet. De började inte kräva inloggningsuppgifter eller SafeConnect för att få tillgång till nätverket förrän förra terminen, och jag har hatat det sen första gången jag såg det.
Min stora fråga är: Kommer en VPN att ha någon mening om SafeConnect övervakar min dator hela tiden?