Plötsligt dränerar min MacBook Air M1-batteri otroligt snabbt

För ungefär en månad sedan började jag lägga märke till att min sex månader gamla MacBook Air M1 blev lite överhettad. Sedan behövde batteriet som tidigare höll i timmar plötsligt laddas om varje 2 timmar. Jag har inte ändrat hur jag använder den. Jag är inte säker på vad som är problemet

(Även om jag har några VPN:er installerade för arbetsändamål. Kan det vara boven?).

Mitt batterihälsa är på 96%. Någon med liknande erfarenhet och en lösning?

Du måste ha något som körs i bakgrunden som du inte är medveten om. Öppna Aktivitetshanteraren, gå till Energipanelen, och sortera efter 12 timmars energiförbrukning. Starta också om din laptop då och då.

Det enda sättet att vara säker är att installera om macOS från grunden.. det kan vara några kvarvarande appar eller processer som körs i bakgrunden.

Att ha en extern monitor ansluten medan du använder Zoom eller MS Teams dödar batteriet enormt.

Jag har samma problem och vet inte vad som förändrades i min konfiguration… om det är anledningen. För ett par månader sedan var jag förvånad över batteritiden, men plötsligt gick den ner mycket snabbare.

Jag upplevde precis samma sak för några månader sedan. Det hände i ungefär 2 veckor innan det gick tillbaka till det normala. Jag är inte säker på vad som pågår, men den galna batteriförlusten och överhettningen slutade. Det verkar vara en sorts bugg, antar jag.

Op, hur gick det för dig? Min MacBook Air M1 beter sig likadant. Jag funderar på att kontakta Apple.

Ja! Upplever samma problem. Även om jag inte behöver ladda varje 2 timmar. Jag måste ladda efter ca 4-5 timmars användning.