Plex-server konsekvent buffrar för användare utanför det lokala nätverket, även på en snabb hemförbindelse

Hej,
Jag har precis satt upp en ny Plex-server för mina vänner som bor på andra sidan landet för att använda, och som sagt-- Den buffrar konsekvent på allt utom 480p.
Specifikationer för servern är följande:

• AMD FX-4350

• Gigabyte GA-78LMT-USB3

• 1x4GB 1333MHz Kingston DDR3

• NVIDIA GeForce 550 Ti EVGA 1GB

• 1 TB Samsung HDD 7200RPM (SMART visar perfekt hälsa)

• 1 TB Toshiba PS4 Pro HDD 5400RPM (SMART visar perfekt hälsa)

• 80GB PS3 Toshiba HDD 5400RPM (SMART visar perfekt hälsa)

• 32GB Samsung USB 3.1 Flash Drive (Windows 10 TO GO Boot Drive)

• Konstant nätverksanslutning Speedtest by Ookla - The Global Broadband Speed Test

• En användare som försöker spela upp 2.7mbps Originalkvalitet 1080p-innehåll https://i.imgur.com/yf8HPVO.png

• Jag spelar upp samma fil https://i.imgur.com/SjVhmD5.png

Jag kan verkligen inte förstå varför detta händer, eftersom jag har försökt nästan allt.

På lokal är allt till och med 4K-transkodning perfekt.

De måste sänka det så mycket för att det ska kunna spelas korrekt. Det verkar som att Plex bara tillåter dem 3 Mbps bandbredd och inte ens använder hela uppladdningshastigheten.

Detta hände även på en 6700k med en NVMe-enhet som lagringsdrivare.

redigering: varför i helvete

Jag har ett liknande problem med några av mina användare, men när de bytte från Comcast till deras telefon hotspot har de inga problem och buffrar inte längre.

Internetleverantörer spärrar nu. Ca hälften av mina användare har detta problem och andra inte.

Jag löste det för några av dem genom att hårdinställa en slumpmässig port som INTE är 32400 och vidarebefordra den genom NAT och brandvägg.

De internetleverantörer som inte ansträngde sig för att införa smartera spärrpolicyer gick från 2mbps buffring till att direkt spela upp 91mbps 4k HDR. Lycka till, vi är MVP just nu bland vänner

1080p/10Mbps: 2000 PassMark

720p/4Mbps: 1500 PassMark

Din CPU har en PassMark-poäng på 3424, så du kommer sannolikt att få en strömning på 1080p eller mer vid 720p. Du listar inte ett GPU som kan hjälpa med transkodning. Vilka inställningar har din server för tillåtna fjärrströmmar för dina användare? Vilka inställningar har användarnas klienter? Vilken typ av internetanslutning har dina klienter? Vad körs mer på din server? Ge skärmbilder av Plexpanelen som visar en fil som spelas upp på distans och lokalt. De har mer information än nätverksanvändningsgrafen. Du kan svartmarkera information.

Det är mycket vanligt att folk använder enheter som inte kan direktspela innehåll. Det är troligt att dina användare transkoderar, och din hårdvara kommer inte att räcka till. Du kan kontrollera detta genom att gå till din Plex-server Panel medan någon spelar utanför ditt nätverk. Om innehållet “direktspelas” kommer det att stå så, annars ser du något om transkodning.

Jag tror inte att det är ditt nätverk. Du har ett par alternativ.

1. Du kan uppgradera hårdvaran. Du kan lösa vissa problem genom att skippa 550 och ersätta din CPU med en Intel G5400 eller liknande. Dessa är superbilliga och hanterar transkodning (inklusive x265) helt okej. Jag säger Intel eftersom Plex stöder Quick Sync. Detta skulle kräva att du får ett billigt moderkort också. Fundera på att lägga till ytterligare 4GB RAM. Denna uppgradering bör inte kosta mer än 150 dollar. Din lagring är okej.

2. Inaktivera transkodning via Plex Server > Inställningar > Transcoder > Inaktivera videoström-transkodning. Detta innebär att alla som kan direktspela får en bra upplevelse. Om de inte kan (de med äldre TV-apparater, telefoner, vissa webbläsare etc.) kommer de inte att kunna spela alls.

På lokal, allt inklusive 4K-transkodning är perfekt.

Färga mig skeptisk!

Jag antar bara att du kanske inte vet säkert vad transkodning är, eftersom det inte finns någon chans att en FX-4350 eller en GeForce 550 Ti får dig i närheten av att vara i samma stad som hem till den bollpark av 4K-transkodning.

Din server är sannolikt helt fine för att göra direktspel/strömmar av 4K och annat innehåll, men blir helt enkelt stoppad av transkodning.

Se till att deras kunder är inställda korrekt för fjärruppspelning. Be dem kränga upp det så högt de kan. Om dina vänner sammantaget överstiger ca 25mbps, kommer du att få problem.

Din rigg är långt för svag för att göra det du vill. Minst en ny GPU skulle behövas. NVIDIA-drivrutinshacken som låser upp antalet samtidiga transkoder kan vara det mest budgetvänliga alternativet. Någon som en 1050ti eller 1650 bör räcka. Men du bör verkligen passa på att köpa en av dessa Ryzen-erbjudanden eller köpa begagnat. Din uppladdningshastighet på 31mb/s kan kanske hantera tre 1080p-strömmar samtidigt remote. Du kan också prova Jellyfin om du inte har plex pass för att dra nytta av maskinvaruacceleration.

Bekräfta att servern är direktansluten och inte använder relä

Transkodar filerna eller spelar de direkt? Du sa att tre strömmar fungerade bra lokalt, men de kan ha varit direktspel.

Se till att de är på “max” i sina inställningar. Detta stoppar konvertering, etc.

Jag har haft problem med detta också.

Jag fick min vän att stänga av Automatisk bildkvalitet och ställa in det på 720p eller 1080p. Det löste problemet.

Om du inaktiverar transkodning i inställningarna, inaktiverar det väl också för lokala enheter?

Att köra en hastighetstest på båda ändar och tro att det är hela bilden från ett nätverksperspektiv är som att säga: när jag kör till mataffären finns det ingen trafik och när min vän kör till mataffären finns det ingen trafik. Så om jag kör till min väns hus måste det också vara ingen trafik.

Du behöver ett punkt-till-punkt bandbreddtest mellan dig och honom. iperf, filöverföring, etc..

Jag har samma problem, jag har en Ds220+, Men när det finns ett par personer utanför mitt nätverk som använder dem börjar de buffra och ha problem eller om jag spelar ett spel på min PC som är online, har de svårt att titta på något. Jag är ny på det här och skulle vilja ha hjälp. Jag har uppladdningshastigheten satt till 10mbps, vilket är max på mitt hem

Jag har ett liknande problem med några av mina användare, men när de bytte från Comcast till deras telefon hotspot har de inga problem och buffrar inte längre.

Ja, jag har samma problem med Suddenlink och några andra ISP:er som begränsar direkta anslutningar till plex. Det är från min server till mig… allt timeoutar så fort det når Suddenlinks servrar…

https://imgur.com/49a12f7e-cf5e-4c63-ad3b-c4c90b2ff6a6

Men om jag använder VPN försvinner problemet. Jag kan också titta på en 4K Netflix-video på två enheter utan problem, men en 4Mb 720p plex-video timeoutar.

Skulle COX begränsa just nu?

Detta. En av mina vänner har WOW. Han börjar buffra EXAKT kl 20:00. Han satte upp Nord VPN på sin shield och kan då direktspela vad som helst på sin 300mbps-anslutning. Jag har 1 gbps uppladdning.

Det konstigaste är att WOW verkar bara begränsa videoströmmar som kommer från privat IP-rymd. Vilket är ganska mycket bara Plex. Jag använder inte heller standard 32400.

Det är konstigt, eftersom det lokal hantera tre strömmar på 1080p utan problem.
Förlåt, men jag använde en 550 Ti i bygget. Jag är fortfarande ganska ny med Plex-serverhostning, så jag kan inte mycket förutom Plex-dashboarden.

Alla utom 1 klient har anslutningar över 150mbps nedladdning och 30 upload.
Inget annat körs på servern förutom Windows 10, minimal installation.

Jag kan inte riktigt göra ett till avspelning just nu eftersom de tittar på något just nu.
Kom ihåg att detta samma problem hände på en testserver med en 6700k.

redigering: Det buffrade precis för personen på 1080p-strömmen

allt det där är bra råd förutom RAM-delen. Jag har 4GB DDR3 i min server och den använder aldrig mer än 3. Plex bryr sig inte så mycket om RAM. 8GB är minimum nuförtiden så jag vet var du kommer ifrån.

Du har rätt, jag är ganska ny med hela Plex-grejen så jag kanske inte vet vad jag pratar om.

Jag försökte spela Alien i 4K och det verkade funka ganska bra, förutom lite ryckningar.
Jag är bara lite besviken att jag la ungefär 120 dollar på en PSU och fläktar och det inte fungerar som det ska.