OpenVPN och Android

Hej,

Jag satte upp en klient med Omada-seriens utrustning. De har brandväggen er7206 och kontrolleren OC300 och ville att jag skulle installera ett enkelt VPN för dem och deras entreprenörer.

Jag satte upp OpenVPN och gav rätt tillgång till de VLAN:er som alla skulle behöva.

Allt funkar bra när man kopplar upp på en PC. Bara för skoj skull försökte jag koppla med OpenVPN-klienten på min Pixel 7. Den ansluter fint, inga felmeddelanden. Men om jag försöker få tillgång till en intern server, inget. Jag kan pinga ingenting i de andra VLAN:erna som är aktiva, men jag kan pinga dem från en PC ansluten till VPN.

Har någon annan stött på detta? Det är ovanligt att jag använder samma profil som genererats av brandväggen på telefonen och PC.

Alla tips tas emot med tacksamhet.

Tack i förväg.

Om du använder OpenVPN Connect på din telefon, prova VPN Client Pro. Flera av oss som använder OpenVPN Connect började märka detta i slutet av januari, tror jag.

Symtomen inkluderar att man kopplar upp sig och sedan rör sig trafiken på ungefär 6 byte.

Wow, en annan klient fungerade. Konstigt att den grundläggande OpenVPN-klienten inte kunde göra detta. Jag har satt upp en hel del VPN:er och detta är första gången jag stöter på detta.

Ibland är det den enklaste lösningen som gör en galen!

Tack så mycket!!!

Varsågod, jag tappade en del hår i jakten på att lista ut detta.