Jag arbetar på distans för ett företag, använder min personliga dator för att ansluta via RDP till företagets terminal. De har nyligen infört Cato VPN, som blockerar flera webbplatser och, viktigast av allt, P2P-tjänsten (ingen olaglig innehåll; det är privat material jag delar med vänner, främst stora ofiltrerade videor).
Jag vill veta hur jag fortfarande kan använda P2P och komma åt de blockerade webbplatserna medan VPN är aktivt. Min dator är min privata, och att komma åt dessa webbplatser bryter inte mot företagets policyer. Problemet här är att några av oss använder personliga datorer eftersom vi är belägna utanför USA, medan resten av företaget använder företagslaptops. Jag förstår begränsningarna på deras laptops, men det verkar orättvist att vi ska drabbas när vi använder vår privata utrustning.
Jag har tagit upp denna fråga med företaget för att få blockeringarna hävda, men de sa att så här är det implementerat och att det inte kommer att ändras. De föreslog till och med att jag kan säga upp mig om jag inte gillar det. Jag föredrar att inte säga upp mig, men jag vill definitivt omgå VPN. Jag har full kontroll över datorn, administratörsrättigheter och tillåtelse att installera vilken programvara som helst. Finns det något sätt att göra detta?
Koppla från VPN. Om det inte fungerar, använd en annan dator. Att försöka kringgå IT-restriktioner är inte en bra idé och kan leda till att du blir uppsagd.
Kosta ett par hundra för en billig laptop. Använd den för arbete. Ha din andra enhet för personligt bruk. Det är jobbigt? Ja, men värt det för att inte förlora jobbet, särskilt om det är ett bra jobb och du inte avskyr det. Fundera på om ett par hundra är värt att inte bryta mot dina IT-regler under arbetstid.
Ställ in en VM och låt jobbet installera sina appar på den, inte idealt dock.
Men du bör be jobbet att tillhandahålla utrustning.
Annars, när en VPN är igång, tenderar Windows att vidarebefordra trafik endast genom den om VPN-klienten tvingar all routad trafik att gå igenom den, beroende på VPN-profilen som tillämpats på din maskin vid VPN-tunneln etablering.
Vad gäller VM:ar kräver Windows VM en licens, Linux gör inte det, och Mac kan inte göras till en VM.
Så om jobbet inte stöder Linux, eller om du inte vill lägga ut 100-200 för en legitim Windows-licens, förutsatt att din maskin klarar av en VM och att jobbet tillåter att deras mjukvara installeras på en VM, vissa platser kontrollerar virtualisering.
Vilket operativsystem använder du? Jag har haft detta tidigare och kunde kringgå det genom att modifiera ruttningstabellerna så att RDP-trafiken gick genom VPN men inget annat. Ett annat tillvägagångssätt är att använda VPN i en virtuell maskin.
Använd TOR-webbläsaren. Den använder sin egen VPN för att vara oidentifierbar (den utvecklades av US Navy för att låta människor i totalitära regimer säkert få tillgång till internet).
Det låter som att du behöver en NAS-enhet som körs ob14hindrat. Eller ja, en annan enhet. Att inte köra en server medan du är ansluten är deras rätt, även om det inte är perfekt.
De kan inte avskeda mig eftersom jag inte är amerikansk medborgare, företaget är i USA och i EU är reglerna annorlunda, jag förväntas ha en personlig dator för att ansluta till deras terminal, det står i kontraktet, kontraktet säger inte att de kan begränsa min PC medan jag arbetar för dem, så att kringgå VPN är inte ett brott mot kontraktet och jag antar att detta, RDP fungerar inte om jag kopplar bort VPN, så detta är ingen lösning.
Att omgå VPN bryter inte mot några regler, de sa till och med att de skiter i vad jag gör på min personliga dator så länge jag utför mina uppgifter, problemet är att vi bara är typ 5 personer med detta problem i företaget och över 500 som använder företagslaptops, så restriktionen infördes för dem.
Förslaget att säga upp sig var inte från företagsledningen, det var från min närmaste chef. Jag klagade på problemet och blev tillsagd att det inte finns något han kan göra för att hjälpa mig, om jag inte gillar situationen är jag fri att gå. Jag har inte en särskilt bra relation med honom. Företaget hade ett säkerhetsbrist och införde stränga regler för amerikanska arbetare, jag är outsourcad och därför omfattas inte jag av dessa regler. Dessa till och med kränker min integritet men jag vill inte gå så långt, jag gillar jobbet och det betalar bra, men dessa restriktioner påverkar mig när jag gör andra projekt som körs i bakgrunden. Mitt avtal med företaget är inte för arbetstider, det är för uppgifter, att slutföra n uppgifter ger mig x pengar, och i bakgrunden eller parallellt kan jag göra andra projekt.
NAS är inte heller en lösning, jag har redan en, men VPN blockerar också tillgång till NAS, och jag behöver de videor jag delar via P2P på datorn, och att ladda ner dem till NAS och tillbaka är inte tillförlitligt, eftersom de flesta av dem är över 30GB styck.
Du kan också bli avskedad i EU lol
Även om det inte uttryckligen nämns i kontraktet är jag säker på att att kringgå en regel som upprättats av IT-avdelningen kan vara grund för uppsägning nästan var som helst, det kan också vara här beroende på landet. Det kan krävas ett varningsbrev först och sedan en upprepad överträdelse för att det ska bli möjligt, men under vissa omständigheter kan du också bli avskedad i jag antar varje EU-land utan förvarning.
Eftersom det är VPN och du är inne i nätverket bör du vara extra försiktig ärligt talat, om du lyckas få någon form av infektion som sprider sig över nätverket kan du bli ansvarig om det anses att du aktivt saboterade säkerhetsåtgärder och hålls ansvarig för skador.