När jag använder VPN - Uppladdningshastigheten minskar dramatiskt

Hej allihop,

Min hyperopiska tjänst fungerar vanligtvis perfekt, men varje gång jag använder en VPN sjunker uppladdningshastigheten dramatiskt. Det innebär att jag ständigt får höra från kollegor att min video inte fungerar när jag använder Teams och jag kan inte dela min skärm etc. Jag köpte en statisk IP i hopp om att detta skulle lösa problemet, men problemet kvarstår.

Jag tror inte att det är VPN:en eftersom jag nyligen bytte jobb och VPN:en på mitt nya jobb är annorlunda än på mitt gamla jobb, och problemet kvarstår.

Any råd vore uppskattat

Jag uppskattar det, men det är lite frustrerande eftersom min senaste ISP tydligen hade halva hastigheten men jag hade aldrig detta problem, ens när jag använde samma VPN på mitt förra jobb. Min granne har också hyperopi och verkar inte ha detta problem, även när han använder VPN.

Dessutom kan mina arbetskollegor, som jag antar använder samma VPN och bor på mycket mer avlägsna platser än jag med långsammare hastigheter, dela sina skärmar och visa videos utan problem. Väldigt frustrerande.

Det här är ganska standardbeteende. Internetjänster, särskilt höghastighetstjänster som videokonferenser, gör mycket för att optimera din anslutning, inklusive att koppla dig till den närmaste och bäst presterande datacentret. Bäst presterande är en väldigt komplicerad sak att räkna ut eftersom det beror på många olika nätverk, tjänster, konstiga peeringavtal och andra saker som kö på den specifika rutten.

Dessutom tittar tjänster på vilken typ av data som passerar deras system för att prioritera det innehåll de tror är mest tidskänsligt för att ge bästa service till sina användare, särskilt under rusningstider.

När du använder en VPN är allt detta dolt. De vet inte att det är ett videosamtal och de vet inte var du befinner dig, din rutt genom internet ändras och åtminstone ett extra hopp läggs till, så all denna optimering blir omöjlig. Beroende på din specifika tjänst, plats, ISP och VPN kan det hämma även mycket snabba anslutningar och vara ett mardröm att undersöka och åtgärda.

Det förutsätter att din ISP inte gör någon form av begränsning när de ser en VPN-anslutning, vilket jag inte tror att hyperoptic gör (jag använder flera VPN utan problem).