Min väckarklocka: Hur jag upptäckte att min smarta TV spionerade på mig

Hej sekretessvänner, jag ville dela med mig av en nyligen upplevelse som verkligen öppnade mina ögon för hur invasiva våra “smarta” enheter kan vara. Förra veckan såg jag på en serie på min nya smarta TV när jag märkte något konstigt i inställningsmenyn. Det visade sig att min TV hade samlat in data om allt jag tittade på, när jag tittade på det och hur länge. Den hade till och med min platsinformation! Jag gjorde lite efterforskningar och upptäckte att detta är ganska vanligt med smarta TV-apparater. De använder en teknik som kallas Automatisk innehållsigenkänning (ACR) för att spåra tittarvanor och sälja den datan till annonsörer. Galet, eller hur? Här är vad jag gjorde för att säkra saker:

1. Inaktiverade ACR i TV:ns inställningar (det var gömt djupt i menyerna)
  2. Stängde av TV:ns internetanslutning helt och hållet
  3. Började använda en separat streaming-enhet (Roku) med strängare sekretessinställningar

Nu är jag paranoid om alla andra “smarta” enheter jag har. Har någon annan gjort liknande upptäckter? Vilka steg har ni tagit för att skydda er integritet hemma? Dessutom, vet någon om det finns några riktigt sekretessvänliga smarta TV:ar där ute? Eller är det bara en oxymoron vid det här laget? Håll er vaksamma, folk. Stora teknikföretag tittar alltid!

Roku har experimenterat med att injicera annonser via HDMI-ingångar, jag skulle undvika dem som pesten