Efter många års användning av Opera-webbläsarprodukter på alla mina enheter, jag avslutar äntligen med alla av dem. För att vara ärlig är det ett under att jag klarade av att stanna så länge. Jag blev först intresserad av Opera efter att ha sökt efter en webbläsare som kunde göra min surfning mer effektiv, helt anpassningsbar.
Jag började med Opera vid kanske webbläsarens topp, Opera 11. Sedan kom Opera 12; mina förväntningar på vad en webbläsare kunde vara har aldrig varit desamma. Visserligen, till priset av ostabil webbsidestöd, hade den allt annat jag någonsin velat ha. Och för mig blev det bara bättre därifrån. Åh, vad jag hade fel.
När Presto-motorn droppades visste jag inte vad jag skulle tycka. Opera 12 höll på att förändras. Och drastiskt. Många funktioner flyttades, och senare togs de bort. Det som kom efter, Chromium, Blink-baserade Opera var en skugga av sitt forna jag.
Men ärligt talat, jag var hoppfull. Och för en tid verkade det nästan som att jag inte skulle ångra att jag stannade kvar. Självklart hade jag hört talas om Vivaldi, men det var verkligen grundläggande när de började. Och senare hittade några imponerande funktioner tillbaka till Opera, vilket jag måste erkänna överraskade mig. Jag gillade deras nya estetik.
Dock har deras toxiska och påträngande affärsmetoder blivit allt mer tydliga över tid. Jag lade märke till då och då ett Speed Dial-annonser. Okej, jag blev av med det. Men nu kan jag inte få bort det. Varje gång jag öppnar webbläsaren finns något annat där. Och nu, på min telefon, var det en stor Disney±annons. Och den dyker upp igen. Den vill inte ge sig. Deras VPN inger ingen tillit till integriteten.
Så jag orkar inte med alla dessa små problem längre. Dessutom har jag blivit informerad om deras nuvarande kontrovers angående utgivningen av rovlystna lån. Räcker de påträngande annonsernas reklamintäkter? Inte nog med att jag är tvungen att prata om frustrerande mjukvara, utan om rent skrämmande rovdriftmetoder också? Vad i helvete? Detta är inte vad jag förväntade mig för 9 eller 10 år sedan.
Så där har ni det. Jag är klar med Opera. Och jag rekommenderar ärligt talat att ni alla gör detsamma. Vi förtjänar bättre än detta. De har nästan fördärvat sitt namn och rykte.
Det var ett svårt beslut. Det är så bekvämt att kunna synkronisera mina inställningar över alla mina enheter. Det kommer att ta mig månader att få min surfning att vara lika bra som att hitta lösningar till alla mina enheter. Det finns till och med ett tillfälle där jag har 100 flikar öppna som jag måste flytta manuellt till en annan webbläsare. Det blir ett jäkla krångel, men det är värt att slutligen göra mig av med Opera.
Efter så många år kan jag inte neka till att det är nedslående och sorgsamt. Den där ‘O’ hade nästan blivit en del av min digitala identitet. Vanligtvis var Opera det första programmet, den första appen jag installerade på mina enheter. Det kommer inte att vara samma längre.
Förlåt för det långa inlägget, men jag var verkligen tvungen att bli av med min ilska. Förhoppningsvis kan detta få er att sluta slösa tid på Opera, som jag har gjort. För den som orkade läsa åtminstone lite, tack.
Det verkar äntligen vara dags för mig att omvärdera Vivaldi…