Kör Wireguard med PIA på en 1GB upp & ner.. Wireguard är fortfarande fantastiskt som fortfarande drar dessa hastigheter.
Jag vet inte mycket om PIA-klienten och vilken kontrollnivå det finns. Men min första misstanke är att MTU kan vara för högt, vilket leder till paketfragmentering längs vägen till servern.
Eller det enklare skulle vara kapaciteten på PIA:s sida. Du kan artificiellt bromsa din anslutning för att kontrollera om den alltid är långsammare.
Jag har också 1gbps, men får bara ungefär 2,5 % av den ursprungliga hastigheten när jag är ansluten som klient. Någon aning om vad flaskhalsen kan vara här?
Vem är din ISP?
Hur är din uppladdningshastighet så jäkla hög?
För mig, utan WireGuard, är nedladdningen runt 900-1gb och uppladdningshastigheten kommer aldrig över omkring 50mbps.
Jag har hört att WireGuard borde vara nära monitor, detta är halvt?
Jag förstår inte detta. Kör WireGuard ovanpå PIA?
Privat internetaccess. Det är en vpn-leverantör.
Jag gjorde ett annat test på och av…
Bara vanligtvis når den 970 nedladdning och 980 uppladdning.
När jag aktiverade wireguard denna gång blev det 340 nedladdning och 220 uppladdning.
Hade samma problem, att ändra MTU hjälpte mycket, jag följde bara vad jag först hittade på Google (det finns en analys på github gist med slutsatsen att Peer MTU 1384 kan vara bra)
ISP är Movistar, inte säker, det var bara ett slumpmässigt test jag gjorde, det tenderar att fluktuera varje gång jag gör det.
Till exempel gjorde jag det igen, och resultatet blev 259 nedladdning, 374 uppladdning.
Det är intressant att min uppladdning alltid är högre dock..
Det beror på CPU-prestandan för båda ändpunkterna. Jag kan bara få runt 80mbps ut ur min UDR.
Om du har ett VPN som har 1gb bandbredd, kan en klient max nå .5gb bandbredd, utan overhead
Servern måste ta emot datan och skicka ut den igen, på samma 1gb-gränssnitt, så du får hälften i idealfallet. mindre i verkligheten.
Du kan välja mellan OpenVPN och wireguard.
Privat internet access kan köra wireguard.
Ja tack, förlåt jag vet inte varför jag använde förkortningen, det var bara en tillfällig grej.
Ja, jag har Spectrum kabelinternet och mina nedladdningshastigheter är bra (850mbps-1gbps). Men uppladdningen kommer aldrig att nå lika högt som du visar (ungefär 35mbps-50mbps).
Det där fungerar inte så. Dessutom testas uppladdning och nedladdning separat så din påstående är inte ens vettigt.
Ja, du har rätt, det är full duplex båda, uppladdning och nedladdning har 1gb var för sig, så när du laddar ner över VPN laddar servern upp till klienten, och laddar ner från webben, så det är på separata strömmar.
Mitt fel.
Korrekt!
Men varför är det hälften? Jag har samma observation i min setup också.
Nej mannen, det är nedladdning och sedan uppladdning. Det är vad personen menade. Det gör inte båda samtidigt.