Kan jag använda en VPN på min UDR för att förfalska min plats?

Som det står i titeln. Jag skulle vilja veta om det är möjligt att efterlikna funktionaliteten hos något som NordVPN och låta Unifi förfalska min plats.

Anledningen är att slippa betala onödiga abonnemangskostnader och kunna få tillgång till innehåll i andra geo-lokationer.

Vilka abonnemangskostnader försöker du undvika? Även om det var möjligt att köra en VPN på UDR:n skulle det ändå behöva en server att ansluta till, och det är det du betalar för med tjänster som NordVPN.

Du kan hyra din egen VPS etc, men du skulle fortfarande betala för den med mindre flexibilitet.

Inte direkt, inte än i alla fall, men du kan bygga (RPi) eller köpa (Netgate) en billig pfsense-nod för att köra en ständigt aktiv VPN och placera den mellan din WAN-router och UDM.
Det kan finnas andra open source-routing/firewall-paket som gör samma sak, men jag vet att det är möjligt med pfsense och ett NordVPN-konto.
Jag hade en vän som satte Docker på sin UDM, så teoretiskt kan det vara möjligt att köra en pfsense-container om de har skapat en images för det.

Du kan förfalska din plats för att se ut som om du är hemma, men inte andra platser utan något annat i mixen. Användbart medan du reser.

Kolla in GitHub - peacey/split-vpn: A split tunnel VPN script for Unifi OS routers (UDM, UXG, UDR) with policy based routing.

Du kan definitivt köra en VPN som Nord på en UDR. Du behöver ett Nord-abonnemang. Och att ladda ner OpenVPN-filen för det land du vill använda VPN för.

Jag vet inte om funktionen är i den allmänna lanseringsversionen av mjukvaran. Men det har varit en funktion i EA i ungefär 6 månader nu.

Rätt poäng. Det finns ett antal konfigurationsscenarier för den fysiska designen, men jag skulle nog ändå designa den logiskt med VPN-routern på “utsidan” och använda VLAN för att segregera trafiken för att skicka den genom VPN eller inte. På så sätt kan du fortfarande centralisera och hantera det mesta av nätverkstjänsterna på UDM.

Intressant, det låter lite mer ansträngande än jag är villig att lägga tid på just nu haha, men tack för informationen.

Det är i 3.0 eller hur?