Hur säkert är det att vara nodoperatör för mig?

Jag vill bli nodoperatör, men jag har några frågor. Hur säkert är det? Eftersom någon kommer att använda min ip för att titta på saker, om de tittar på “konstiga saker”. Olagliga saker, låt oss säga. Min operatör kommer att vara den som syns titta på det där. Och jag kommer att bli tagen för det. Kommer detta att hända? Hur säkert är det?

Det är en av anledningarna till att jag stängde ner min nod.
Förutom det, är belöningarna ett dåligt skämt.

Hej.

Låt mig svara, belöningarna baseras på din plats och kundbas. Jag skulle också säga att “hur säkert det är att driva en nod” också beror på plats.

Jag bor i Spanien och har drivit min nod i 45 dagar. Jag har tjänat omkring 80-90 Myst. Vilket är cirka 30 euro (fantastiskt eftersom det betalar 2/3 av min internettjänsträkning och jag hjälper till att skapa ett anonymt nätverk och stödja integritet).

Nu till ämnet, jag skulle säga att det är säkert för dig så länge din internetleverantör inte bryr sig. I Spanien och många andra EU-länder får din internetleverantör inte spionera på dig, så den bryr sig inte. Du kommer inte att få några straff, andra länder som USA kan ha problem och förbjuda dig att använda deras internetleverantör som nätverksleverantör.

Legalt sett, under 3-4 år av projektet har det bara funnits ett fall av juridiska problem i Tyskland. Därför rekommenderas att använda “witelist-partneralternativ” för nodoperatörer i Tyskland.

Gör dina egna beslut baserat på detta.

Låt dig inte övertygas av några lyckliga personer om hur “bra” detta projekt är… Det är inte värt att driva en nod i detta projekt eftersom de flesta nodoperatörer stänger ner sina noder för att det är slöseri med tid och ärligt talat verkar det som ett bedrägeri eller så bryr de sig inte om nodoperatörer. Jag hade 17 noder igång för detta projekt, men insåg att det inte är värt det, och jag har nu bara några få igång och riktar mina resurser mot andra projekt som faktiskt bryr sig om att växa.

Till exempel är detta min mest lönsamma nod…

1.00 MYST Totala intäkter

1 dag 12:58:59 Sessions tid

20.48 GB överförd

det är ett dött projekt och teamet är tyst, dyker upp då och då… mitt råd är att inte använda dina bostadsresurser för att riskera en DMCA-brev, skapa en gratis server och låt den köra tills detta projekt förbättras… annars ska du inte lyssna på månhinkare eller hoppium-folk.

Om du kör en nod som en del av ett system och du inte gör skadliga saker själv eller aktivt deltar i olaglig verksamhet. Är du inte hjälpt ansvarig… en “crypto-poliskvinna” som jag kallar dem sa detta till mig. Hon är den verkliga grejen.

Det är ungefär lika farligt som att ta en bris utomhus. Någon psykopat kan anfalla med kniv och döda dig. Men en natt kanske inte. Är du villig att ta den chansen för att tjäna 1 dollar? Självklart är du det, och det är jag också, för jag tror inte på att sprida rädsla.

Jag undrade om det är säkert för mitt hemnätverk, som de lokala webbservrarna. Jag är ny på detta, och kan hackare hacka noden för att få tillgång till mitt hemnätverk, eller skyddar det mitt hemnätverk så att de bara ser internet? Tack så mycket u/kiraitachi

:backhand_index_pointing_up: detta.
Belöningarna är bokstavligen växelpengss. För mig mindre än 1MYST/mån (sammanlagt) medan jag kör 10 noder. Och sedan finns risken att din anslutning blir missbrukad av illvilliga aktörer för bedrägeri eller värre.

Dessa noder, förutom min hemma-nod, är alla molnbaserade på olika platser runt om i världen och har 1 Gbps bandbredd. Ibland ser jag en besökare som konsumerar några gig, men oftast är det dött tyst. Noderna i USA och Mellanöstern är de mest aktiva, men ger mindre än 0,75 MYST/mån sammanlagt.

Detta projekt handlar mest om välgörenhet och att erbjuda andra möjligheter att få tillgång till det gratis internet, men passar definitivt inte för att göra vinst. Om du inte är en av de få lyckliga.

Jag ser att du stängde ner din nod. Kan du hjälpa mig att göra detsamma? Jag kör noden på en Raspberry Pi 4. Kom bara till det stadiet när det frågar dig att betala 1 USD, och jag slutade för att jag inte vill betala. Kan något hjälpa?

Jag skulle säga att jag är din granne från Portugal.
Och jag kan säga att det inte är mycket inkommande trafik i Europa. Du är för lycklig, eller kanske jag inte vet vad jag pratar om :wink:

Så om jag håller whitelist-partner aktiv, är det bara för företag, och på så sätt kommer jag inte att hamna i fängelse för “konstiga olagliga saker” som någon använde min IP för. Rätt?

Du tog mina ord ur munnen :sweat_smile:
Det är allt.

Ja, men jag kommer att köra den på en Raspberry Pi lol.

Jag är ledsen. Jag förstår inte eller fattar ditt meddelande. Jag tycker det är ganska giftigt och vilseledande. Självklart har alla olika erfarenheter…

Låt mig fråga dig. Du har kört 17 noder… alla bosatta? Eller molnbaserade? Molnbaserade är inte lönsamma alls, självklart. Om det var bostadsbaserat, har du 17 olika internetleverantörer??

I vilket fall som helst beror det på din plats och land. Om du bor i ett land där din internetleverantör spionerar på dig och kan få ett DMCA är det exakt VARFÖR du behöver en VPN. Som kund, inte som nodoperatör. Denna lösning är just för att ge frihet och integritet tillbaka. Till de länder där din internetleverantör spionerar på dig eller där det finns censur.

I EU har vi inte det problemet. Några medlemmar från USA har också rapporterat bra vinst och inga problem med deras internetleverantör när de kör Mysterium.

Men att säga att det är ett dött projekt? Månhinkare? Opium-folk? Man ingen pumpar siffror här, eller sprider FUD eller säljer något till dig baserat på hopp. Det är en token med ett VERKLIGT användningsområde och nytta.

Men ja, vad som helst… Jag antar att du är den typiska kryptoboy som hoppar på projekt och börjar fråga: När månen? När Lambo?

Bara inte vilseleda folk. Detta projekt är fortfarande i beta och det kommer att utvecklas och bli bättre.

Exakt. Jag arbetar som cybersäkerhetsingenjör och har varit involverad i fall också. Detta är 100% korrekt i korta ord.

Det är mycket osannolikt att någon kan ta över din värd när du ansluter som klient. Detta beror på att de tilldelas ett annat nätverk och inte har någon intern tillgång till ditt hemnätverk.

I vilket fall som helst, värsta scenario är att de utnyttjar en okänd sårbarhet. De kommer bara att ha tillgång till din värd. Därför rekommenderar jag att köra detta som en docker-behållare eller en VM där värden är isolerad och inte har tillgång till ditt nätverk genom att öppna portar från VM eller docker till din router via NAT.

Men det är bara extra steg… Jag körde ett sårbarhetsskanner på noden och inga sårbarheter på själva applikationen upptäcktes.

Skål.