Hur man hittar: kinesiska fanfiction-sajter?

Så jag försöker förbättra min kinesiska läskunnighet, och jag insåg att det bästa kan vara att läsa kinesisk fanfiction (dvs. fanfiction skrivet på kinesiska) av danmei som jag redan har läst/tittat på.

Jag ser några fanfiction på AO3 (beroende på fandom förstås), men ofta är det bara smut, medan jag fortfarande letar efter vissa historier. (Eftersom det inte är tillåtet att posta smut på kinesiska sajter, är det ganska vanligt att posta smutdelen på AO3.) Så min fråga är… hur söker/filtrerar ni kinesiska fanfiction? Vilka sajter använder ni (förutom AO3), och hur fungerar navigationen? Till exempel har jag sökt på Lofter men sökningen kändes väldigt ineffektiv. Jag kunde inte sortera eller gruppera något. Lofter är ju en bloggsajt, inte en riktig arkiv- eller samlingssajt. Så jag undrar om andra har mer effektiva metoder för att hitta/filtrera fanfiction att läsa på kinesiska.

Tack på förhand!

Kinesisk fanfiction är väldigt utspridd över olika plattformar. Många finns fortfarande på lofter, även om sök- och filtreringsfunktionerna inte är så bra. Man får helt enkelt bara bläddra i huvudtaggen för skeppet och leta efter saker som intresserar en. Ett annat är Weibo, där många postar fanverk i supertopiker, eller ibland bara på sina egna konton omärkta eller inte. För större (eller äldre) IPs finns också fanfiction på jjwxc, som förmodligen har det mest robusta filtreringssystemet av dessa, men jag är inte säker på hur aktivt det är då jag inte brukar läsa fanfiction där själv.

Jag läser kinesisk fanfiction på AO3 och Lofter, tyvärr är många författare utspridda överallt eftersom det verkligen inte finns en liknande sajt som AO3 där allt är välfiltrerat för dig.

Några tips för att hitta kinesisk fanfiction:

Att gå in i skeppettaggen är ett sätt att hitta fanfiction på Lofter. Men därifrån är det bättre att följa en specifik författare och läsa vad de har skrivit.

Ett annat sätt är att söka “skeppnamn 推文” på Lofter, vilket är rekommendationer från fans.

Vanligtvis är de mest gillade inläggen bra för att hitta rekommenderad fanfiction, men igen kan vissa fanfiction tas bort på grund av Lofters censurregler.

Kinesiska fanfiction på AO3 är oftast smut eftersom censurregler på kinesiska plattformar förhindrar NSFW-innehåll.

Men jag rekommenderar att du söker direkt på skeppnamnet på kinesiska istället för att filtrera ut verk efter språk. Till exempel, om du vill läsa Hualian-fics, filtrera inte fics efter 中國 - 普通話, utan sök istället 花怜.

Vissa författare vet inte riktigt hur man använder AO3 på grund av språkbarriären, så de postar ofta skeppet under tags där du ska skriva fandom. Därför visas mycket inte i skeppetgarneringar.

En annan sajt du kan använda är wland (jag kan inte posta länken här eftersom webbplatsadministratören inte tillåter att den postas online).

Det är inte den mest användarvänliga sajten, men den skapades efter AO3-förbudet. Jag rekommenderar inte det personligen eftersom administratören har förbjudit alla MXTX-verk från att postas. Dessutom visas inte NSFW-fanfiction i sökresultaten.

Några rekommenderar JJWXC, men det är ovanligt att hitta fanfiction där, eftersom kinesiska författare ofta inte postar där längre, utan istället på Lofter eller ibland AO3.

Redigering: Jag kom också ihåg en annan metod jag använde för att hitta fanfiction. Det är inte den mest effektiva, men det hjälper. Jag söker “skeppnamn” 同人文. Ibland dyker det upp något, men det är mer besvär än värt.

Kinesisk fanfiction är svår att hitta, och ärligt talat har jag hållit mig till AO3 för användarvänlighet.