Hej,
Jag skulle vilja dirigera min ssh-trafik (t.ex. på port 1000) till min VPN-server på routern (t.ex. på port 2000). Jag har en ssh-server på Raspberry Ubuntu Server 20.04 och VPN-server på TP-Link trådlös router. Dessutom tilldelade jag en statisk IP på den virtuella gränssnitt som används för VPN på Raspberry.
Jag är inte helt säker på vad du vill åstadkomma här, men när du säger “dirigera” din ssh-trafik någonstans föreställer jag mig två scenarier.
Antingen använder du en brandvägg som omdirigerar all trafik till en viss port någon annanstans.
Eller använder du en ssh-tunnel. Jag har bara gjort detta med tunnlar. Jag har normalt en systemd-användartjänst som låter mig skapa bestående tunnlar för vilken värd jag har definierat i min ssh_config. $HOME/.config/systemd/user/autossh@%.service
[Enhet]
Beskrivning=SSH-tunnel %i
#Wants=network-online.target NetworkManager-wait-online.service
Efter=network.target network-online.target NetworkManager-wait-online.service
[Tjänst]
Typ=enkel
ExecStart=/usr/bin/ssh -vCN %i
KillMode=process
Restart=alltid
RestartSec=5
SyslogIdentifier=autossh@%i
[Installera]
WantedBy=default.target
Det innebär att jag bara kan systemctl --user enable --now autossh@sshproxy
så länge som värden sshproxy är definierad i min ssh_config.
Och förutom det kan vilken Host som helst definieras i din ssh_config använda ProxyJump sshproxy-uttrycket för att tunnla genom den ssh-proxy du väljer.
Med Host-uttryck med jokrar kan du skapa flera host-uttryck för olika proxies som går olika vägar.
Det är inte så enkelt som det där