Så jag tillbringade tyvärr två dagar med att försöka få detta att fungera. Jag var envis och ville använda Kali’s inbyggda GUI för VPN:er. Jag gillade att jag bara kunde kryssa i en ruta eller ställa in den på att automatiskt ansluta till VPN när jag startade. Jag trodde detta kunde hjälpa er som jag inte hittade något specifikt online om. Jag fick också en äldre laptop som jag ville använda som min Kali-maskin, så där kan ni se att routingen behövde göras eftersom jag inte körde den på en VM.
Se till att du redan har laddat ner din openvpn-konfigurationsfil från Tryhackme på din access-sida.
För att börja går vi till övre högra hörnet där du ser Ethernet-inställningen. Klicka här på internetikonen (wifi eller Ethernet-symbol) och gå sedan till VPN-anslutningar → Konfigurera VPN… → *Plus-tecken längst ner till vänster om det inte öppnar sig, välj automatiskt anslutningstyp* → Scrolla ned och välj Importera en sparad VPN-konfiguration.
Nästa steg är att importera filen och följa föregående steg tills du ser din VPN-anslutning och kan klicka på den och på kugghjulsikonen längst ner för att redigera den. När du är där, klicka på avancerat..
När du är på VPN:ns avancerade egenskaper, justera inställningarna för att spegla mina. Det finns många inställningar som är avmarkerade (detta sätter den i ett standard/automatläge)
RUTTABELL FÖR ALLA TRY HACKME-MASKINER (eller så tror jag)
Det här var nödvändigt att göra på min maskin som endast är Kali och inte körs i en VM. Problemet är att när du försöker komma åt Tryhackme-sidan och har VPN igång på samma enhet kan du inte längre lämna in flaggor. Det är okej om du använder en VM och kan använda värddatorn för att köra webbläsaren, men för fristående Kali-maskiner fungerar det inte. Här är den routingtabel jag lyckades med.
Jag är säker på att detta inte är ett vackert skrivet instruktion men jag hoppas att det hjälper någon. Jag vet att jag tillbringade två dagar med att forska hur man gör detta möjligt A. genom GUI B. för att kunna komma åt andra sidor.
Jag är också säker på att detta inte är det avsedda sättet att göra detta på, men ibland är det roligt att prova något nytt och annorlunda.