Hur du skyddar dig mot offentliga Wi-Fi-attack under din workation?

Jag kom nyligen tillbaka från en månads lång workation i Bali, och under min vistelse tillbringade jag mycket tid på offentliga platser som kaféer och coworking-ytor. Det var superbekvämt tack vare gratis Wi-Fi, gott kaffe och atmosfär, men en sak jag inte kunde nog understryka var de potentiella säkerhetsriskerna med att använda offentliga Wi-Fi-tjänster. Jag är ganska bekant med cybersäkerhet eftersom jag blivit hackad tidigare, och att lära mig om det blev min nya obsession. Jag tänkte att det kanske skulle vara till hjälp för er här att höra detta innan er nästa workation, eftersom det finns en ganska stor risk att kompromissa inte bara ditt arbete utan även din personliga information.

Först och främst, vad kan bli kompromissat när du använder offentligt Wi-Fi?

• Personlig information: som ditt namn, adress, telefonnummer, födelsedatum, du förstår vad jag menar…
  • Inloggningsuppgifter: användarnamn och lösenord, särskilt genom tekniker som paketavlyssning (där hackare fångar data som sänds över nätverket) eller phishing-attacker på oskyddade nätverk.
  • Finansiell information: kreditkortsuppgifter, bankkontonummer och annan finansiell data kan avlyssnas om du gör finansiella transaktioner eller handlar online.
  • E-postkonton: detta kan leda till identitetsstöld, eftersom e-post ofta fungerar som en gateway för att återställa lösenord för andra tjänster.
  • Sociala medier konton: hackare kan få tillgång till dina sociala medieprofiler och potentiellt posta innehåll, skicka meddelanden eller stjäla personlig information.
  • Kommunikation: personliga samtal, via textmeddelanden, e-post eller meddelandeappar, kan avlyssnas och läsas.
  • Anslutna enheter: andra enheter kopplade till samma nätverk, som smartphones, surfplattor och bärbara datorer, kan riktas mot och orsaka bredare säkerhetsövergrepp.

I princip allt. Så för att undvika detta finns det flera olika sätt, men jag tänkte börja med de grundläggande:

• Aktivera tvåfaktorsautentisering (2FA): när det är möjligt, aktivera 2FA på dina onlinekonton. Det lägger till ett extra lag av säkerhet genom att kräva en andra verifieringsform (som en kod skickad till din telefon) utöver ditt lösenord.
  • Inaktivera filsharing och Wi-Fi Direct: stäng av filsharinginställningar och WiFi direct på din enhet för att förhindra obehörig åtkomst till dina filer. På Windows gör du detta i nätverksinställningarna, och på Mac i delningsinställningarna.
  • Använd säkra webbplatser (HTTPS): se till att de webbplatser du besöker använder HTTPS, markerade med en låssymbol i adressfältet. HTTPS krypterar data som skickas mellan din webbläsare och webbplatsen. Överväg att använda ett webbläsartillägg som tvingar HTTPS-anslutningar där det är tillgängligt.
  • Använd en lösenordshanterare: det hjälper mycket att generera och lagra unika lösenord för varje konto (för att inte nämna att det är obligatoriskt att använda olika lösenord för varje konto). Det minskar även risken för att bli av med inloggningsuppgifter, eftersom du slipper skriva in lösenord manuellt. Jag rekommenderar verkligen att tänka på en innan du ger dig ut på din workation. Jag hittade min efter att ha kollat denna tabell, och den har varit till stor hjälp sedan dess.
  • Använd en VPN: jag rekommenderar starkt att använda VPN inte bara när du arbetar utan varje gång du använder offentligt Wi-Fi. VPN krypterar din internetanslutning, vilket gör det mycket svårare för hackare att avlyssna och läsa din data. Det finns så många VPN-tjänster här ute, jag rekommenderar att göra din research och skaffa en innan du reser, speciellt.

Sammanfattningsvis, håll din personliga information säker, kom ihåg att hackare vet mer än du tror (de mest populära platserna att arbeta med offentlig Wi-Fi också). Om du har andra tips eller kanske erfarenheter om hacking med offentligt Wi-Fi, dela gärna. Jag hoppas verkligen att folk börjar ta detta mer på allvar.