Hej, jag försöker ställa in en PiVPN med en betald VPN-tjänst, kan någon ge mig en riktning?

Jag vill dölja viss trafik, i princip all min trafik om det är möjligt men i den här åldern tror jag inte att det är det, så jag vill göra saker svårare för företag som vill ha min internettrafik för sina egna behov. [FUCK YOU COMPANIES, PAY ME AND I’LL SHARE IT!]

Jag har försökt läsa igenom saker för att försöka ta reda på vad jag exakt behöver ändra för att koppla dem, men jag är helt fast, så jag ber om hjälp!!

##Grundläggande vad jag ändrar för att få OpenVPN eller helst Wireguard att ansluta genom en betald VPN. Är det IP-adressen i inställningarna? Vilken?

Jag vet att det är löjligt, överflödigt, och kan orsaka problem, att jag måste starta VPN manuellt, och annat. Det är okej.

Sättet att förstå VPN är att tänka på dem som tunnlar: de har en ingång och en utgång.

PiPVN är ett skript som gör det enkelt att ha en utgång på ditt hemnätverk, så att du kan få tillgång till dina grejer hemma när du är någon annanstans. Det fungerar inte som en ingång till din betalda VPN-leverantör. Det är inte vad det är till för.

För det behöver du en VPN-klient på din router.

Ja, det är det motsatta av vad pivpn erbjuder.

Du vill utgående VPN, inte inkommande.

Det hanteras förmodligen av din router

https://nordvpn.com/blog/setup-vpn-router/

OpenWrt gör det enkelt, eftersom du kan ställa in det som en Vlad om du vill

Pivpn används för att låta dig ansluta till ditt eget nätverk utifrån. Liknande det din VPN-leverantör tillhandahåller. Om du vill ha en alltid-på VPN-anslutning föreslår jag att du skaffar en trådlös router som kan fungera som en VPN-klient. På så sätt, när du ansluter till den AP:n, dirigeras all din trafik genom VPN.

PiPVN är ett skript som gör det enkelt att ha en utgång på ditt hemnätverk, så att du kan få tillgång till dina saker hemma när du är någon annanstans. Det fungerar inte som en ingång till din betalda VPN-leverantör. Det är inte vad det är till för.

PiVPN är ett skript som automatiserar installationen av VPN OpenVPN eller Wireguard, eller båda, vilket gör det enkelt för vem som helst att ställa in en VPN. Även om den gör det lätt att koppla upp till ditt hemnätverk från en annan plats, är det inte allt den gör.

Ja, VPN är som tunnlar. Till exempel går vi in i tunneln men istället för att gå ut, går vi in i en andra tunnel som vi sedan lämnar.

Vad skulle skillnaden vara mellan att ansluta till ProtonVPN via Wireguard via PiVPN och NordVPN som en router sedan? Från min förvirrade position verkar de göra samma saker, mest eftersom enheten som det ska köras på är enheten jag ska använda för att försöka dölja min aktivitet.

Jag föredrar också att behålla det mest till mina Pi:er. Ingen anledning för allt i huset att vara anslutet.

Så i princip vad du och den andra personen säger är att medan OpenVPN och WireGuard båda kan dölja din internettrafik med rätt inställningar, men PiVPN saknar den möjligheten på något sätt?

Förlåt om jag verkar upprörd, jag är bara frustrerad över denna process, och de två svaren här säger i princip att det är ett meningslöst försök medan OpenVPN länkade mig till ett sätt att koppla ett betalt VPN till det.

Enheten med VPN är den enda jag vill dölja trafik från och bara vid vissa punkter; inte dygnet runt.

Jag vet det. Jag vill bara.

Jag antar att en sådan konfiguration är möjlig, även om jag har svårt att se användningsfallet. PiVPN-skriptet kan dock inte hjälpa dig, eftersom det inte är vad det är till för.

Bara att säga att Nord / Proton är upstream VPN-leverantörer är allt.

Guiderna är användbara.

Uhm nej.
Det du verkligen vill är att din klient är ansluten till en VPN - bra val av Proton btw.
Det finns ingen mening med att göra pivpn sedan koppla till den, som är ansluten till Proton.

Även om detta är genomförbart, kan det skapa potentiella problem om en eller den andra kraschar, blir överbelastad i fallet med Proton.

Du kan använda Proton-appen eller kanske få hela ditt nätverk att köra igenom den om din router stödjer det.

Det är fullt möjligt. Utom att skriptet kan hjälpa mig? Det automatiserar installationsprocessen för någon av VPN:erna. Jag tror inte att du förstår tillräckligt för att ha en åsikt.

Det är okej dock. Andra har gett sina erfarenheter av vad min fråga ställde.

Är jag verkligen hög och missar något då?

Kanske, jag ser bara inte hur de är användbara för det jag försöker göra. Om jag inte missade något, kan den andra länken användas på en Pi.

Jag letar inte efter ett skript för att göra det? Jag letar efter vilken kodrad jag ska ändra för att koppla ihop dem.

Läs igenom den här.

Jag kan använda PiVPN-skriptet för att enkelt installera antingen OpenVPN och WireGuard.

Därifrån hittar jag filerna i /etc

Från det hittar jag den relevanta filen och ändrar den “rad”. Alternativt kan jag använda Proton och göra det med Windows. Vilket normalt har en annan setup än Linux för nästan allt.

Skulle sub-reddits för OpenVPN eller Wireguard vara bättre lämpade för denna fråga? Kanske. Är det en säker gissning att någon här redan gjort det, skulle jag säga ja, men det verkar som att jag har fel då jag i princip får ett nej/inget syfte eller använd din router för att göra en anslutning för hela nätverket.

Sök efter double VPN. Det finns några guider i denna sub för det.

Men du lyckas aldrig helt gömma allt, speciellt om du inte är så kunnig. Med en betald VPN-tjänst döljer du vad för typ av protocol du använder från din ISP, men i gengäld ger du den informationen till din VPN-leverantör. Oavsett vilken loggpolicy de påstår sig ha, så måste du lita på dem.

Med VPN-servern hemma (eller du kan också sätta den på en VPS i molnet och köra PiVPN på den) döljer du även vilken sorts trafik du har, och med vilken eller hur många du använder den. Men de skulle fortfarande veta till vart du ansluter därifrån, mindre vad du gör.

Och det är bara en sak. Med fingeravtryckmetoder av webbplatser som kan känna igen dig, eller en ny metod baserad på webbplatsikoner som visas på flikarna i webbläsaren, kan unika användare identifieras. Så internet vet vem du är även om reläerna möjligtvis vet mindre med en dubbel VPN.

Om du verkligen vill dölja allt, är att gå off-grid en bättre metod. \s