Länken jag hittade — och som TP Link-supporten hänvisade mig tillbaka till — för hur man aktiverar VPN-pass-through hjälper inte mycket.
Om någon är bekant med TPLink Archer A6 och är villig att guida mig genom felsökning skulle jag uppskatta det.
Jag är tydligen inte IT-/nätverksproffs, men jag kan vanligtvis hantera sånt. Eftersom jag har klämt på detta i ett par timmar den här veckan, finns det helt enkelt ingen klar instruktion eller logik för hur man ställer in pass-through från en VPN-anslutning jag har satt upp på en nätverksdator, där jag anger inloggning och lösenord för VPN-leverantören och den förhandlar fram en anslutning genom routern till internet (som det fungerade med min gamla DLink innan jag “uppgraderade” till TP Link).
Har du testat den här länken? Inställningarna finns i din router.
Du bad om VPN-pass through på din router. Länken du gav handlar om något annat.
Vad försöker du egentligen åstadkomma?
Det är en del av min frustration… den länken TP Link chat-support påstår att jag behöver för att ställa in pass-through för VPN på Archer A6. Länken du skickade matchar inte gränssnittet för inställningarna för A6. Det var vad jag menade när jag sa att min router är en annan maskin. Länken du skickade stämmer inte överens med min router.
Om din router inte har något alternativ för VPN-pass through, finns det inget du kan göra.
TP-Link skulle behöva lägga till den funktionen i deras firmware för din router.
Länken de gav dig (den du postade), har inget att göra med din fråga.
Det enda du kan göra, vilket kanske inte heller hjälper, är att öppna den port på din router som VPN använder.
Vad är ditt slutgiltiga mål??
Utgår man från att chatt-agenten skickade mig till den sidan efter att ha bekräftat att min specifika router kan VPN-pass through, började jag jobba igenom den. Det verkar som att det står att jag under VPN Server (från routerns meny) kan tilldela ett antal klienter (jag antar klientdatorer på mitt wifi-nätverk) att ha tillgång till VPN:et. Men när jag försökte det, kunde jag inte lista ut hur man tilldelar enheter på mitt nätverk till det intervallet eftersom de tilldelas adresser av DHCP-servern. Kanske är det som du nämner, att det jag försöker göra inte ligger inom routerns funktion — vilket skulle förklara en del av problemen.
Till slut vill jag bara kunna använda VPN-tjänsten jag normalt använder för att byta min IP till Storbritannien så jag kan titta på ITV (då de har min föredragna täckning för stage-rapporterna av Tour de France). På den gamla DLink-routern jag hade, ställde jag bara in anslutningen på min dator, loggade in, och det funkade. När jag försöker det med TP Link, verkar den förhandla fram anslutningen, men säger sedan att det inte finns någon internetanslutning.
Tack för att du tar dig tid att prata igenom detta. Kanske försöker jag få den att göra något den inte är designad för, även om det känns väldigt motsträvigt i dag. Det är ganska vardagligt att en router inte skulle ha möjlighet för folk att enkelt använda de många VPN-tjänster som finns för att öka anonymitet och säkerhet. Om du svarar tillbaka, ser jag det inte förrän imorgon. Här på East Coast är det sent.
Okej, vi börjar få grepp.
Så VPN är inställt på din dator, eller hur?
Och du vill kunna titta på Tour de France?
Mitt nästa frågor är: På vilken enhet i ditt hem vill du titta på Tour de France?
En annan fråga: Vem är din VPN-leverantör?
Tja, om du är peppad är jag peppad, antar jag
. VPN är bara en anslutning som jag har satt upp på en gammal Windows 7-dator som jag använder för att koppla till tv:n. När jag är ansluten till wifi via den vanliga anslutningen, kan jag aktivera VPN-anslutningen och det har fungerat — åtminstone med min gamla D Link-routern. TP Link verkar blockera den som standard. VPN:n är en gratis en — ukipvpn.com
u/Denisimo7 Har du några andra tankar?
Har din TPLink-router ett alternativ för VPN pass through?
Inget jag kan hitta. Det är lite början på vår konversation. Kanske är det helt enkelt inte en funktion för den här routern.
Kanske är det dags att skaffa en riktig WiFi-router.
Jag har använt Asus AC68u WiFi-router sedan den kom ut. Fortfarande stödd av Asus. Har fantastisk support via tredjepartsfirmware till denna dag. Merlin och JohnFork firmware.
Fantastiskt community-stöd också.
Många entware-paket du kan installera. Diversion och Skynet är mycket populära.