Jag är nyfiken på om det finns något sätt att fånga specifik trafik, oavsett om den kommer från en specifik enhet eller flera enheter, och dirigera bara den trafiken genom VPN-klienten och behålla resten av trafiken genom den normala WAN-anslutningen. Kan vara väldigt komplicerat för mig, men det skulle vara mycket hjälpsamt.
Ja, jag gör detta specifikt med rutefunktionen och har en mållista inställd för specifik Netflix-trafik att gå genom en VPN för alla enheter.
Rutter - ställ in mål (ip-adress, mållista, etc), ställ in enhet, ställ in gränssnitt till vpn.
https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360061592433-Firewalla-Policy-Content-Based-Routing
Intressant, så låt oss säga att jag vill att all trafik som går till IP 64.232.232.543 (slumpmässig) ska dirigeras genom VPN-klient Wireguard NordVPN, kan jag skapa en regel att mål-IP 64.232.232.543 går genom VPN Wireguard NordVPN och all trafik som är avsedd för 64.232.232.543 skulle dirigeras dit utan ytterligare steg?
Ja - du kan göra detta med rutiner. Dessutom kan du gå till “vpn-klient” i appen och välja vilket nätverk, vlan, grupp eller enhet som helst att alltid gå igenom din föredragna VPN, förutsatt att den är inställd/ansluten. Ett exempel på detta - jag dirigerar all trafik på mitt gästnätverks vlan genom Surfshark.