Enkelt att slå på/av VPN

Hej allihopa,

Jag har satt upp en VPN-anslutning på min Synology Router (OpenVPN med ExpressVPN). Jag vill ge familjen ett enkelt sätt att bestämma när de ska slå på den och när de ska slå av den. Anledningen är att vissa tjänster (Disney) kräver VPN medan andra (Netflix) kan använda den men ta bort det lokala innehåll vi tittar på…

Någon idé om hur man kan tillhandahålla en extern/enkel kontroll för familjen utan att behöva gå in i routerns inställningar?

Tack,

Shay

Inte ett svar OP, men jag är också nyfiken. Det här alternativet verkar inte finnas i appen, men själv använder jag telefonen och går in via webbläsaren, men det är krångligt.

Jag tycker att du har nämnt otillräcklig information. Jag har OpenVPN på min router. Jag kan ansluta direkt till routern eller via VPN. Allt beror på klienten. Det låter som att du kanske vill sätta upp separata VLAN där ett är tunnlat och det andra inte är det. Du kanske vill konfigurera routern att tvinga vissa klienter till en viss VLAN. Du kan även vilja byta vid klienten. Återigen, inte tillräckligt med info.

Några fler detaljer:

Routern är inställd med OpenVPN via dess webgränssnitt. Jag kan enkelt ansluta/frånkoppla och det fungerar och påverkar alla klienter anslutna till routern (trådade och trådlösa).

Det jag vill är möjligheten att ansluta/frånkoppla utan att använda webgränssnittet. Telefon-appen (DS Router) hade varit ett bra alternativ men den stöder inte VPN-inställning.

Om jag kan skriva ett skript på routern och sedan interagera med det skriptet via min telefon (eller ännu viktigare via mina andra familjemedlemmars telefoner) vore det idealiskt. Det är vad jag letar efter. Jag är förvånad att detta inte är en vanlig förfrågan och jag trodde att det redan finns en lösning där ute.

Hoppas detta förklarar min fråga / mitt krav.

Tack!

Eftersom din router tillhandahåller VPN, kontrollera din routers “policy-baserade routing”. Jag satte upp min router-baserade VPN som en WAN och paketen routades baserat på de policyer jag definierade.

Jag tycker att som en allmän regel är det dålig design att ha godtyckliga användare som kör skript eller kontrollerar VPN-statusar. Jag skulle föreslå att tillvägagångssättet du föreslår inte är idealt och att du har ett antal bättre alternativ som är väl dokumenterade. Överväg att hålla tunneln beständig och konfigurera för klienterna att välja mellan den tunnelade eller öppna anslutningen. Det enklaste sättet vore att växla OpenVPN-klientanslutningen med OpenVPN-klientens grafiska användargränssnitt eller behandla den tunnelade anslutningen som en proxyserver. Personligen skulle jag konfigurera routern för att välja utgående anslutning baserat på portar, destinationens IP eller andra kriterier som gör att klienten kan använda båda anslutningarna utan manuell inblandning.

Min router är Synology Router (RT2600ac).

När jag går till Nätverkscenter / Trafikkontroll kan jag kontrollera vilken enhet som får hur mycket bandbredd och prioritet men det finns inget alternativ för att tunnla en enhet genom VPN och en annan utan…

Om routern inkluderar ett sådant alternativ vore jag tacksam för att få veta hur jag använder det.

Tack!

OpenVPN-klient GUI

Hej, jag skulle mer än gärna tunnla några klienter genom VPN medan andra inte gör det - om jag bara visste hur.

Jag använder Synology Router: RT2600ac. Jag har ett konto hos ExpressVPN.

I Synology Router webbgränssnitt under Nätverkscenter / Internet finns en VPN-inställning. När du klickar på det har du flera alternativ. Jag använde OpenVPN via .ovpn-fil (som jag laddade ner från ExpressVPN för en specifik plats, jag fick även användarnamn/lösenord för den anslutningen).

När ovanstående är gjort och anslutet, är alla klienter i mitt nätverk tunnlade genom VPN-anslutningen.

Jag skulle vilja veta hur man väljer vilken enhet som går genom VPN och vilken som inte gör det.

Jag ser inget alternativ i Synology Router webbgränssnitt (men jag är kanske inte tillräckligt bekant med det). Eller via ExpressVPNs webbplats.

Ska jag installera OpenVPN-klient GUI på en av mina datorer? Skulle det fungera, givet den konfiguration jag nämnt ovan (ExpressVPN och Synology Router)?

Jag skulle uppskatta hjälp.

Tack