Elevate-telefonanrop / VOIP / vad Elevate UC exakt kallas… fungerar inte på min iPhone 14 Pro när min telefon är ansluten till Wifi hemma, till ett 5G Hem Internet-modem som tillhandahålls av T-Mobile. Detta problem har pågått i över ett år.
Det fungerar överallt annars, när jag använder mitt Verizon-data, när jag är på Wifi på hotell i Australien, när jag är på Wifi hemma hos vänner som använder vanligt internet.
Finns det kända problem med att ansluta till denna typ av modem och några lösningar? Mycket frustrerande att samtal droppar i samma stund som jag försöker svara på dem hemma.
P.S. Det fungerar på min laptop som är ansluten till samma Wifi, men när jag är i ett annat rum eller i badrummet…
Jag vet att VoIP har problem med att ansluta på T-Mobile hem-internet och de måste justera konfigurationen de använder för att få det att fungera. Troligtvis påverkar samma problem din Elevate UC VOIP. Jag vet också att andra VoIP-leverantörer kan ha vissa problem om du använder mobiltelefon med T-Mobile-data. Det är något med T-Mobile-nätverket som orsakar problem. Du kan behöva använda en VPN eller prata med din leverantör för att se om de har någon lösning för T-Mobile.
För T-Mobile 5G-internet gav de mig en gateway som inte tillät att VOIP.MS fungerade. Jag bytte ut den gatewayen mot T-Mobiles modell KVD21, tillverkad av Arcadyan, och det löste problemet. Du kanske också lyckas med en KVD21. Om du byter, se till att flytta ditt SIM-kort till den nya enheten.
Jag brukade tro att de kör SIPALG på deras nätverk. Som leverantör kan vi inte få tjänsten att fungera över T-Mobile. Nu är alla våra reservlösningar Verizon. T kanske…
Jag såg en kille från T-Mobile hålla en presentation en gång där han sa att varje telefon får en IPv6-adress och en NATad v4. Men om du aktiverade mobilhotspoten gjorde de 464XLAT, vilket i princip gav en riktig publik IPv4-adress, men den tunnlas över v6. Anledningen är att du skapar ett nytt nätverk och dubbel eller trippel NAT orsakar alldeles för många problem.
Jag antog att deras hemma-internetboxar skulle göra något liknande.
Det här får mig att känna mig mindre galen… men med tanke på den brist på support jag fått från Elevate tidigare, är jag inte glad. Var skulle jag installera VPN, på min iPhone eller på den universella routern/modemet? Kan man ens installera en VPN direkt på T-Mobile-routern? Min mobil använder Verizon…
Jag tror inte att T-Mobile-routern stöder en VPN. Du måste installera en på din iPhone. En sak du kan prova om din leverantör stödjer det är att konfigurera Stun eller ändra portar från 5060 till en annan port. Du kan också konfigurera port forwarding om routern stöder det.