Eero Pro 6E —> Firewalla Gold SE? Vänligen hjälp mig att bestämma?!

Just nu använder jag en Eero Pro 6e som mitt huvudsakliga gatewaysystem nere, med en Eero Poe 6 i taket uppe och Eero Plus-tjänst.

Mitt nuvarande scenario är följande:

• 1Gbps fiber internetanslutning
  • 3 personer i mitt hushåll = två vuxna och en 19-åring.
  • Totalt 20 enheter som består av senaste iPhone Pros, senaste Macs, senaste Apple Watches, en speldator och WFH-laptop för frun från hennes jobb, och senaste iPad Air.
  • Jag skulle säga att det galnaste vi har är en Apple TV och Brother-skrivare på wifi.
  • Inga IoT-enheter alls, även om jag funderar på att lägga till någon typ av säkerhetskamera framför vårt radhus.

Jag har följt Firewallas ekosystem och denna subreddit under den senaste veckan och jag älskar vad jag ser med Firewalla-produkter och tjänster, och jag känner på något sätt att jag går miste om något annat inom nätverk och säkerhet jämfört med vad jag arbetar med nu. Med Eero vet jag inte vad jag inte vet. Men verkligheten är att allt bara fungerar med Eero, så jag försöker avgöra om jag verkligen skulle dra nytta av att byta till en Firewalla Gold SE med Eero i bryggläge.

Några användbara råd? Skulle jag bara bygga ett litet museum för ett samling av nålar om jag byter till en Gold SE, givet mitt scenario som jag lagt ut i punkterna ovan, så att säga?

Tack på förhand för visdomen!

EDIT: För att klargöra. Jag äger ett Eero Pro 6e-nätverk. Jag frågar om jag skulle ha någon fördel av att köpa och använda en Firewalla Gold SE. Tack!

Behöver du någon av de extra Firewalla-funktionerna?
Du har säkert passerat punkten för att behöva föräldrakontroller. Att ha en riktig brandvägg hemma är praktiskt om du har känslig information i ditt nätverk, annars är det kanske inte så nödvändigt.
Har andra personer ditt wifi-lösenord? Om ja är det bra att ha karantängruppen, annars är det ganska överflödigt.
Med inga IoT-enheter som ringer hem, har du inte mycket att blockera, så det är också lite överflödigt.
Och slutligen, om du inte behöver tillgång till geo-blockerat innehåll och inte har ett NAS eller tjänster du vill komma åt säkert på distans, är VPN-funktionen ganska meningslös.

Med det sagt, det är en glansig leksak och ja, du borde definitivt skaffa den, men kanske inte berätta för din fru hur mycket du lade ut på den.

Definitivt ha Firewalla som ditt modem och sätt Eero i bryggläge.

I det scenariot skulle du förlora mycket av det värde som FWGSE ger. Jag rekommenderar att du sätter FWG framför Eerorna.

Eero-ekosystemet kommer att skydda dig som vilken router som helst. Vill du ha mer information om nätverksflöden? Behöver du ha mer kontroll över ditt nätverk? Firewalla är otroligt för det. Men om du ännu inte vet varför du skulle vilja ha en Firewalla, skaffa den inte än.

Jag har en liknande setup – använde mina Eero 6:or som router/mesh-system. Men mitt internetservice var dåligt och hade avbrott då och då, så jag installerade en Firewalla Gold SE, framförallt för dual WAN-failover med ett T-Mobile hembackup-internet. Eerorna fungerade fint som router. Jag använder nu eerorna i bryggläge bakom Firewalla Gold för att fungera som min router. Det fungerar utmärkt – ger dig mycket mer kontroll och insikt i ditt nätverk (jag har många IoT-enheter och kan gruppera dem separat).

Om du inte har ett särskilt behov av Firewalla som eerorna inte kan tillhandahålla – jag ser ingen övertygande anledning att uppgradera. För att få de säkerhetsfunktioner Firewalla erbjuder måste du prenumerera på den premium Eero-tjänsten, så det kan vara en differentiatör (jag avskyr prenumerationstjänster!)

Redigering: klarläggande var eerorna bör placeras:

Internet —> ISP-modem —> FWG (router) —> eeror (bryggläge).

Jag hade FWG som router med eero i bryggläge. Du får mycket detaljerad info om ditt nätverk, även om du har eero Plus så får du skydden. FW är inte billig.

Jag hämtade precis min Firewalla Gold den här veckan. Installerade den i måndags. Jag hade Metronet kopplat till två Eero Pro 6-enheter. Jag kunde ta bort eerorna med en statisk IP och använda firewalla först, sedan använda mina eeror som mitt bryggade nätverk nedströms.

Än så länge, bara en vecka in, är mina glasögon fortfarande rosa. I ditt fall skulle insikter vara intressanta. Om du inte har Adblock är det här fantastiskt. Om du behöver VPN till ditt hus, eller vill dela ett VPN-konto som VPN-klient när du är ute, är det också smidigt. När du tittar på trafiken kanske du inser saker som behöver blockeras, som du aldrig sett förut. Insikterna är mycket bättre än vad eero ger på egen hand.

Utöver det ser jag inte mycket mer du skulle ha användning för. Om inte, håll dig till eero.

Om du planerar att göra mer hemma-labb eller dela tjänster utanför ditt nätverk i framtiden, är den här enheten fantastisk. WireGuard för att få tillgång till saker du vill hålla säkrare. Eller öppna portar eller använda CF-tunnlar för de mindre säkra. Det är en ganska bekväm enhet för att möjliggöra dessa saker från din telefon.

Jag har samma setup, men du måste köpa eerorna framför FWG SE.

Tack för informationen. Jag redigerade precis min ursprungliga inlägg för att klargöra frågan.

För att tydliggöra. Jag äger ett Eero Pro 6e-nätverk. Jag undrar om jag skulle ha någon nytta av att köpa och använda en Firewalla Gold SE — jämfört med att bara stanna kvar på Eero med mitt scenario. Tack!

Det kommer också att ge all din data till Amazon och deras “partners”. Om du läser deras sekretesspolicy kan du inte välja bort detta.

Jag har aldrig undersökt det för att bekräfta riktigheten, men om det är sant, kan det vara en anledning för dem att byta routrar. Men jag står fast vid min poäng att OP bör veta varför de vill ha en Firewalla innan de använder den.

Så artikeln nämner data insamling, men säger också:

Jag frågade de sex andra företagen jag tittade på för detta inlägg om de spårar användarnas webbplatser. Även om ingen av dem nämner detta i sina sekretesspolicyer, sade representanter för fem av dem — Eero, Asus, Netgear, TP-Link och CommScope (som tillverkar och säljer Arris Surfboard-nätverksprodukter) — att deras produkter inte spårar vilka sidor användarna besöker på webben.

“Eero spårar inte och har inte kapacitet att spåra kundernas internetanvändning,” sade en Eero-talesperson.

I tabellen visar den också ‘nej’ för allt eero.

Så jag är osäker på om din ursprungliga kommentar är korrekt.

Läs hela artikeln. Eero samlar in användardata och delar det med sina partners för marknadsföringsändamål. Och du kan inte välja bort detta.

“När det gäller routrar, erkände alla de företag jag tittade på att de delar användardata med tredje part för marknadsföringsändamål.”

Majoriteten av dessa företag hävdar att dessa är interna tredje parter bundna av företagets egna policyer, och alla de företag jag kontaktade sa att de inte delar data med tredje part för sina egna, oberoende syften. Ändå är det en hög krav på integritet för konsumenter.