Det är tufft att vara Vtuber i Brasilien just nu

Ryssland: Första gången?

Föreställ dig hur många innehållsskapare och andra som använder sociala medier för arbete som påverkas.

Det här är vad som händer när folk normaliserar censur och är passiva mot auktoritära politik och byråkrater.

VPN:er. Jag använder dem också. Använd bara en gratis för att få tillgång till Twitter, surfa, posta och stäng sedan av den för allmän surfning.

Använd VPN, det är så enkelt, ingen kommer att bötfälla dig.

Tack. Jag hoppas det bästa för dig också. Och förhoppningsvis blir Twitter unbanned här så småningom.. Föreställ dig en återuppståndelse av brasiliansk Miku för att fira, haha.

Äntligen en brasiliansk Vtuber jag har hittat på den här subreddit! Jag är brasiliansk själv, det är obeskrivligt, det är min lycka!

Ja, det är komplicerat.

Jag skulle precis säga det! Bluesky är i princip en kopia av Twitter men mer chill =w=

Åh. Jag hörde folk prata om Bluesky. Jag ska kolla in det, en kompis till mig har redan ett konto, jag ska se vad han tycker om det han hittat!

Elon vägrade ta bort felinformation från sin plattform, så den brasilianska regeringen gav ett ultimatum, därefter sade de upp alla Twitter-anställda här i Brasilien under påskjutsen “att skydda dem”.

Med det bröt de mot en annan lag, så Brasilien förbjuder Twitter, så enkelt är det.

Wannabe-diktatorer gillade inte en plattform som de inte kunde censurera, så de förbjuder den under sken av “felinformation”.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår att fira. Människor kunde ha lämnat Twitter när som helst. Men det finns så många coola konstnärer jag följt där, och andra Vtuber-vänner. Och många bra brasilianska konstnärer använde Twitter för att dela sitt arbete.

Åh hej. Tack! Jag skulle bli mer än glad om du kollade in min stream. Jag tycker mycket om Yu-Gi-Oh! Jag spelade tag force för ett tag sedan, det är ganska nostalgi.

Och jag är säker på att det finns fler brasilianska Vtubers, de nämner bara inte eller föredrar att göra saker på portugisiska.

Överens, Alexandre de Moraes är en kal kondom.

Det är hela deras regering, tyvärr, inte bara den person som är chef. Läskigt.

Tyvärr finns det en daglig böter på 50 000 (ungefär 9 000 dollar) om du blir tagen, för att ge lite perspektiv tjänar 90 % av vår befolkning inte ens 50 000 under ett helt år), och medan jag tror att det är osannolikt att någon blir tagen, vill de flesta inte ta risken, särskilt eftersom du skapar bevis mot dig själv genom att göra inlägg om du lyckas identifiera ägaren av kontot, så de ens behöver inte hitta ett sätt att spåra någon genom det.

Den brasilianska regeringen skulle vilja bötfälla dig 8900 dollar per dag.

Vi kan också få en böter på 50k för att använda VPN. Vi är verkligen lyckligt lottade!

Twitter är den viktigaste sociala medieplattformen som den ena Vtuber-gemenskapen använder.

Instagram? Jag har aldrig sett någon Vtuber använda Instagram så jag antar att målgruppen inte skulle vara där heller. Så nyfiken.