Borttagen WiFi-alternativ, min laptop kopplade till WiFi igår men nu kan den inte ansluta till internet, jag har försökt med felsökaren men den hjälpte inte, försökt att uppdatera WiFi-drivrutinen men den installerar inte, Laptop är Dell precision 7520

Borttagen WiFi-alternativ, min laptop kopplade till WiFi igår men nu kan den inte ansluta till internet, jag har försökt med felsökaren men den hjälpte inte, försökt att uppdatera WiFi-drivrutinen men den installerar inte, Laptop är Dell precision 7520

Jag har många Dell-laptops på jobbet och jag hade detta problem regelbundet. Jag var tvungen att gå in som administratör, inaktivera den trådlösa adaptern, sedan aktivera den igen, och det löste problemet. Dessa är 5500, 5510, 5520 och 5580.

Till slut hittade jag en BIOS-inställning som orsakar det. Kanske orsakar den också detta på din. Inställningen heter “kontroll WLAN” och även “kontroll WWAN.” Vad denna inställning gör är att stänga av WiFi-adaptern när en ethernet-kabel är ansluten. Den ska slå på den igen när kabeln kopplas ur, men den glömmer ibland att slå på den. Den tror också att en kabel är ansluten även när den inte är det.

Jag hade användare som upprepade gånger hade detta problem. När jag inaktiverade denna inställning i BIOS slutade det hända. WiFi förblir påslaget hela tiden, men problemet försvinner.

Det har hänt mig ett par gånger den här veckan. Det händer när jag försöker ansluta till mitt jobbs WiFi, men annars är det oförutsägbart. Jag har försökt med Windows felsökare, men det verkar inte hjälpa. Till slut måste jag starta om min laptop och då fungerar det som det ska.

1. Har du försökt att återställa WiFi-modemet? Koppla ur modem och kanske även kabelboxen som matar modemet. Vänta 30-60 sekunder. Anslut dem igen. Det kan ta upp till 20 minuter att återställas.

Jag har en Dell Rugged Tablet 7202 som distribuerades av Dell utan inbyggt WiFi. Jag upptäckte vad de gjort för just den modellen, WiFi-utvidgningsplatserna är tillgängliga och jag lade till en WiFi-adapter. Tyvärr var antennens ström avstängd och firmware som laddades i plattan saknade möjligheten att slå på antennens ström. Jag försökte kontakta Dell för att få rätt firmware men de vägrade hjälpa mig utan att jag köpte ett dyrare servicepaket. Om någon vet var firmware finns, vänligen meddela mig.

Om någon kommer till detta 2025, bryter den senaste kumulativa uppdateringen för Windows 10 drivrutinen och hindrar vissa SSID:n från att visas eller anslutas. I det här fallet, avinstallera enheten och mjukvarupaketen i Enhetshanteraren, starta om och låt det detektera igen. Som försiktighetsåtgärd laddade jag ner den officiella Intel-drivrutinen från Dell Support, som senast uppdaterades 2016.

Jag hade problem med detta i flera månader, idag uppdaterade jag till Windows 11, körde Dell supportverktyg som uppdaterade BIOS och andra drivrutiner, WiFi är nu synlig och fungerar.

Kontrollera BIOS för att se om Wi-Fi-kortet är upptäckt.

Jag vet att det är en dålig kommentar, men jag hade samma problem på en Dell för några veckor sedan. Det visade sig att jag tryckte på en tangentbordsgenväg (alternativ eller skift plus en F-tangent) som stängde av WiFi-kortet, men det visade sig inte i användargränssnittet. Varför finns det ens? Jag hade installerat om drivrutiner och svurit, innan jag hittade ett inlägg online, tryckte på några tangenter och det fungerade igen. Tyvärr minns jag inte vilka tangenter, men du kan säkert Googla det.

Kontrollera Enhetshanteraren för att se om kortet visas. Om det gör det, avinstallera och installera om WiFi-kortet.

Växla flygplansläge?

Jag brukade ha en 7520 för jobbet och detta hände mig också. Jag var tvungen att helt stänga av (inte omstarta) för att få kortet att visas igen. Det är inte så enkelt som att WiFi är inaktiverat av tangentbordsgenvägar.

Jag måste försöka det!