Behöver jag ett extra VPN när jag tittar på Jellyfin på min TV?

Tänk på detta tänkbara scenario, som inte är verkligt och endast för teknisk nyfikenhet:

Om jag ägde en seedbox från ultra.cc med en Jellyfin-server på den som jag ville koppla till min TV, skulle jag behöva använda ett extra VPN mellan de två?

Om inte, varför?

Jag förstår att det tillför ett säkerhetsskikt, men jag ser väldigt dålig prestanda med VPN, särskilt på en lördagskväll.

Boxen använder endast privata tracker.

Tack på förhand!

Du behöver inte ett VPN mellan din seedbox och klient (din TV). Seedboxes är inte olagliga. Fördelen med ett VPN vid torrentning är att din IP exponeras för alla i swarmet när du seedar, vilket är den olagliga delen om det är upphovsrättsskyddat. Det sköts helt av din seedbox. Din klientenhet har inget med det att göra.

Beroende på var seedboxen är belägen (om den är US-baserad) kan du dra nytta av ett VPN/proxy på seedboxen för att förhindra att dess IP exponeras för swarmet, men eftersom du bara använder privata tracker kanske du inte behöver det alls.

Det är inget poäng med att ha ett VPN på din klient som streamar från Jellyfin.

Jag behöver inte ett VPN så vitt jag vet men om din ISP kanske ser det som torrent, kan du använda ett. Vilket VPN använder du?

Om du har en seed box behöver du inget VPN, slå av det och njut.