[Bedrock] Minecraft kraschar ofta när VPN är aktiverat

Jag försöker köra Minecraft Bedrock på Windows 11 med NordVPN. När VPN är aktiverat laddas applikationen till 97% innan den kraschar. När det är avaktiverat fungerar det som det ska. Detta kan även reproduceras via en split-tunnel, genom att stänga av VPN för följande [vägar modifierade för korthet]:

…\Microsoft.MinecraftUWP_1.20.8005.0_x64…\Minecraft.Windows.exe

…\XboxGames\Minecraft Launcher\Content\Minecraft.exe

…\XboxGames\Minecraft Launcher\Content\gamelaunchhelper.exe

Det finns även ett tidigare inlägg med titeln “[Bedrock] Minecraft kraschar ofta vid start” där samma person hade exakt samma problem, och löste det genom att stänga av NordVPN. Min fråga är mer hur jag kan starta Minecraft utan att den kraschar och samtidigt ha VPN:t aktiverat?

Jag tänker att jag bara behöver att Minecraft går förbi tunneln, vilket jag är okej med. Men det verkar som om det finns en annan applikation som jag missar vars trafik måste gå direkt. Vilka applikationer använder Minecraft Bedrock för utgående kommunikation?

Edit: En annan sak, om det alls är relevant, kan detta inte reproduceras när jag är helt frånkopplad från internet. Då startar appen utan problem, så min sista fråga kvarstår.

Edit 2: Detta är fortfarande ett problem även när jag använder split-tunneln på en vitlista (“Aktivera VPN för utvalda appar” snarare än “Stäng av”) och lämnar Minecraft utanför listan så att den *borde* använda min offentliga IP istället för VPN. Så jag tror att även om jag kände till svaret på min ovanstående fråga, så skulle det inte spela någon roll.

Jag är säker på att detta bara är ett problem med NordVPN-appen oavsett. Vet inte hur jag ska formulera denna fråga/problem till deras supportteam, men om någon kan svara på om det finns några appar som kräver nätverket förutom de jag nämnde eller var man kan hitta den informationen, så skulle det vara allt jag behöver.

OP, vänligen se till att du svarar på eventuella kommentarer inom 48 timmar. Och, markera ditt inlägg som löst när ditt problem är löst, eller din fråga är besvarad.

Hjälpare, kom ihåg regel 12, och se till att alla kommentarer är hjälpsamma och stödjande.

Meddelanden:

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta dessa subreddits moderators om du har några frågor eller funderingar.

Det verkar som att du inte nämner vilken enhet du spelar på. Vänligen lägg till den enhet du använder.

Din post är fortfarande synlig på subreddit

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta dessa subreddits moderators om du har några frågor eller funderingar.

samma problem. NordVPN är boven. jag har en streaming-PC med liknande inställningar och det fungerar perfekt. det är något annat som händer som jag inte kan sätta fingret på, men eftersom jag är streamer innebär det att jag inte kan spela med vänner på Minecraft SMP, så det kanske är dags att byta VPN-leverantör. Jag har haft en hel del problem med Nord utöver detta. Hör av dig om du kommer fram till en lösning!

Samma problem här, väldigt frustrerande att inte veta varför detta händer. Om jag konfigurerar VPN på routern fungerar spelet utan problem, men om VPN är aktivt på datorn laddas inte spelet mer än till 92% och kraschar, även när VPN är inställt så att spelet inte går via det.

Fall Guys är ett annat konstigt exempel där det inte fungerar alls genom VPN men vitlistan fungerar, och jag kan fortfarande använda appen med spelet. Men för Bedrock verkar detta inte vara fallet.