Bättre webbläsare än Opera GX?

Hej! Jag har använt Opera GX i flera år och hade ingen aning om spyware-problemet. Jag tittar på att prova några andra webbläsare och avinstallera Opera GX. Problemet är att jag inte kan hitta någon annan webbläsare som har ett klippbord för bilder så att jag inte behöver spara bilder varje gång för att ladda upp dem. Det är den funktionen jag definitivt kommer att sakna. Finns det någon extension eller något sätt att ha den funktionen på en annan webbläsare? Vilken webbläsare rekommenderar ni?

Firefox GX eller Vivaldi GX?

Jag rekommenderar Floorp med Clipboard2File-tilläggen (+ Ublock origin självklart).

Gecko-webbläsare… alltså Firefox, Waterfox, Floorp, Libre Wolf, Ice Weasel eller Thorium

Jag har bytt till Chrome/Brave och använde Copy-n-Paste-tillägget: https://chromewebstore.google.com/detail/copy-n-paste-image-upload/bnmdedmhngbeofnafobjmcihealecgnf

Utvecklarna gjorde det också open source, ser säkert ut för mig https://github.com/kazcfz/Copy-n-Paste

spyware-problemet? Har du några officiella källor som en opera-artikel som förklarar spyware-problemet eller en artikel från välkänd media?

klippbord för bilder? Vad menar du… som att kopiera en bild från en hemsida och sedan klistra in den någon annanstans? Jag har aldrig stött på en webbläsare som inte kan göra det på minst 25 år.

Jag rekommenderar personligen att använda det du gillar. Men enligt min åsikt är Firefox (med Arkenfox user.js för mer integritet) eller Librewolf de bästa allroundarna när det gäller integritet, kompatibilitet och funktionalitet. Du kan också prova något som Pale Moon eller Floorp. Mullvad Browser är (en av de, om inte den bästa) när det gäller att hantera fingeravtryck.

Clipboard2file är precis vad jag behöver (så tack), men är det säkert? Jag såg att det inte övervakas :frowning:

Testade Firefox och det var ganska trevligt! Har aldrig hört talas om de andra förrän idag lol

Jag letar efter något officiellt. För det mesta hör jag det från människor jag känner, YouTube-videor, Reddit osv.

Jag vet inte om jag skulle klassificera det som spyware, men det är långt ifrån att vara pålitligt. Det har diskuterats här noggrant, men eftersom detta fortsätter dyka upp på Reddit av någon anledning, här är en slumpmässig länk som tog mig 20 sekunder att hitta: https://www.tomsguide.com/us/opera-vpn,review-4496.html

Vad fan är ditt namn

Waterfox är den mest lik Firefox, men har några säkerhetstillskott
Floorp är balanserad och mer inriktad på multitasking
Libre Wolf och Ice Weasel är mycket säkerhetsfokuserade
THorium struntar i all säkerhet och fokuserar hårt på hastighet

Det är rykten eftersom ingen har bevis, inget officiellt och om du vill se Operas policy kan du titta på den på deras officiella webbplats, de är under RGPD EU-lag i förhållande till användardata. detta respekteras inte 100% av de flesta icke-EU-webbläsare som google eller microsoft.

de pratar om VPN eftersom det är en gratis tjänst, inte Operas policy och spyware-problemet på grund av ett kinesiskt företag

Använder ni också Opera? Det är mer så YouTube-videor jag såg som övertygade mig. Jag såg videor som visade att det kräver onödiga tillstånd, har din exakta geolokalisering, och VPN skyler bara din plats vid deras huvudkontor. Jag har svårt att lita på deras hemsida eftersom jag vet att de inte skulle säga det öppet om det var faktabaserat. Jag skulle hellre höra det från en trovärdig opartisk källa. Jag trodde Opera inte var under EU eftersom det köptes av ett kinesiskt företag?

Jag är orolig att ytterligare grävning fortfarande inte kommer att tillfredsställa dina kriterier för vad som räknas som en “officiell” eller “välkänd” källa. Det är också fallet att vad ett stängt-källkod-baserad webbläsare delar är mycket svår att avgöra, så jag är inte säker på att någon kan säga auktoritativt att Opera är bättre eller sämre än standard Google Chrome.

Kanske är det istället värt att notera var Opera inte dyker upp, nämligen i listor över webbläsare med fokus på säkerhet och integritet. Det är helt enkelt inte deras community.

Operas huvudkontor är baserat i Norge inte Kina, data kommer att gå till huvudkontoret i EU. Ja, jag använder Opera GX eftersom min arbetsflöde med Opera var det bästa för mig. Det är normalt att när du använder deras VPN att du ansluter till Opera Norge eftersom det är en VPN som kopplar dig till deras server, så det är normalt. Och som jag sa, jag litar mer på vad EU-lagen säger om deras policy än på en slumpmässig video av en person som surfar på CS och pratar om ett stort företag som Opera Norge. Slutligen är det upp till dig att se vad som passar dina behov, du kan använda Firefox eller Vivaldi eller Edge eller andra för att se om de passar, även om alla webbläsare har din data, IP osv., eftersom du surfar på internet och använder deras webbläsare.