Att skaffa ett kreditkort i Thailand

Jag funderar på att skaffa ett här because jag hörde att man kan få massor av förmåner plus jag kan inte prenumerera på HBOGO utan ett lokalt kort. Så jag tittade på det och ett av kraven är ett arbets tillstånd. Jag jobbar inte här men jag har ett specifikt konto för resor som inkluderar att bo i Thailand och det har lite över 300 000 US-dollar. Är mina sparpengar något jag kan använda för det eller är det obligatoriskt att ha ett arbets tillstånd?

Krungsri ger gärna ett riktigt kreditkort. Sätt in 100 000 baht på ett sparkonto, då får du ett Visa-kort med en kreditgräns på 90 000. Jag blev inte tillfrågad om ett arbets tillstånd.

Eller öppna ett sparkonto på en bank som tillåter dig att generera/finansiera/avfinansiera ett virtuellt kreditkort via deras webbplats eller app.

De flesta banker har ett virtuellt kort du kan använda för att betala för onlineprenumerationer, som drar direkt från ditt konto.

Inget behov av ett kreditkort alls.

Alla som funderar på att skaffa ett kreditkort här bör läsa igenom denna tråd:

Tänk också på att, som jag nämnde tidigare, är du skyldig för alla avgifter på ditt kort fram till ungefär 5 minuter efter att du rapporterat att ditt kort är förlorat eller saknas.

Kan inte få ett kreditkort utan att arbeta i Thailand, det är vad jag vet, och ens då är det inte alltid lätt.

Skaffa bara ett betalkort.

De flesta banker erbjuder ett Visa- eller Mastercard-betal- eller betalkort med sitt sparkonto. Eftersom de flesta banker bara ger ett kreditkort som är säkrat av en saldo som måste behållas på kontot, är det inte så stor skillnad mellan betalkort och kreditkort. Betalkortet kommer faktiskt vara mer användbart för större köp. Till exempel, du kan debitera 100 000 baht på ditt betalkort och det drar det just då från ditt konto, jämfört med att ha 100 000 baht på ett säkert konto i banken för att vara säker på att ha den summan tillgänglig i framtiden. De flesta detaljhandelstjänster som på Lazada och så vidare har också motsvarande kampanjer för betalkortsversionen från varje bank.

Du kanske kan få ett kontantsäkert kreditkort.

Var medveten om att med ett thailändskt kreditkort, om det förloras eller stjäls, är du skyldig hela beloppet tills något som cirka 5 minuter efter att du meddelat banken. Detta står i kontrast till USA, där din maximala förlust är ungefär 50 dollar senast jag kollade.