Användare har problem med att öppna MS Office-filer via SSL VPN

Hej allihop, jag hoppas att ni alla har en bra vecka hittills.

Jag har nyligen ordnat en ny fjärranvändare med en Surface Pro 9 som kör Windows 11 Pro medan de var på kontoret för orientering - när allt var inställt och klart fungerade allt som det skulle, inklusive åtkomst till nätverksresurser över VPN.

Nu när användaren är hemma har ett ganska stort problem dykt upp - när de är anslutna via NetExtender kan de inte öppna MS Office-filer (Excel, Word eller PowerPoint) som är lagrade på våra nätverksdrivrutiner. De har inga problem att öppna filer av andra typer som PDF, JPG, MP4, TXT, etc.

När jag pingar en av våra interna resurser kontinuerligt kan jag se att pingen börjar försvinna när användaren försöker öppna en Office-fil. Office-appen hänger sedan, och till slut kraschar filutforskaren och startar om. Anslutningen till våra interna system slutar då att fungera tills NetExtender kopplas bort och sedan kopplas om.

Jag loggade in på deras konto på min testlaptop på kontoret, anslöt den till min hotspot, och sedan anslöt jag med NetExtender - inga problem att öppna någon av dessa filer.

Jag bad användaren att gå till en annan av deras egenskaper och prova därifrån - inga problem att öppna filerna och VPN-anslutningen förblir aktiv under hela processen.

Jag tror att jag kan utesluta behörighetsproblem och lokala NetExtender-klientproblem, samt SSL VPN-konfigurationsproblem.

Användarens hemnätverk är Verizon FIOS; den andra egenskapen där de inte hade några problem använder också FIOS. Jag trodde att det kanske var ett problem med deras lokala IP-schema, men båda platserna var inställda på samma sätt, så jag tror inte att det är orsaken (och om det var, skulle jag tro att de skulle ha problem att ansluta till VPN:en alls).

Jag bad användaren att starta om sin hemrouter, vilket inte hade någon effekt. Jag har inte kontrollerat de lokala routerinställningarna, eftersom jag helst inte vill röra något av det för att undvika att något går sönder då användaren är timmar bort och inte har någon nätverkskunskap.

Efter att ha tänkt på det lite mer, kommer jag att kontrollera Office Trust Center-inställningarna samt Windows Defender-brandväggen, men jag förväntar mig inte att de är orsaken.

Har någon varit med om detta problem förut? Jag har många andra användare med samma setup som aldrig har haft något problem som detta, men de flesta använder Comcast i sina hem. Kan det vara ett konstigt problem med hur Verizon dirigerar trafik?

Jag skulle vara mycket tacksam för eventuella förslag eller hjälp ni kan ge mig.

Tack!