Ännu ett "gratis VPN" inlägg, men fortfarande

Jag frågar här eftersom på r/vpn kan man inte nämna en specifik leverantör och jag hittade inte information i Megathreaden.

Hittade just detta, https://www.urban-vpn.com/. VPN-tjänster även för gaming, streaming och flera andra verktyg. Alla “gratis”.
Vi vet alla vad gratis brukar innebära men jag vill ändå läsa dina tankar och/eller erfarenheter.

Tack

Yarr! ➜ u/enecv, saker att veta om “Megathread”:

• Megathread uppdateras ofta av moderatorer och bidragsgivare.
  • Varje ansträngning görs för att hålla den användarvänlig och malware-fri.
  • Bli inte entitled och klaga på att hela projektet är ogiltigt för att en webbplats eller en nedladdning gav falskt positivt.
  • Det är också god praxis att göra egen forskning och ordentlig förhandsgranskning innan man piratkopierar något.
  • Det var allt, sjöman. Fortsätt! Stjäla den skatten med full kraft.

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderators av denna subreddit om du har frågor eller bekymmer.

Urban VPN är ett P2P VPN-nätverk, om jag minns rätt.

Så VPN:erna är alla uppsatta på datorerna av personer som använder VPN:et, och du använder VPN till att ansluta till någon annans internetanslutning istället för en dedikerad server i ett datacenter.

Jag tror inte att Urban VPN hävdar att de inte loggar något heller, så jag skulle tänka mig för en extra gång innan jag gör något skumt med det. Jag skulle inte använda det, eftersom andra kan göra skumma saker via min anslutning. Nej tack.

Jag skulle inte röra en gratis VPN med en stångpole. En VPN är det enda du borde betala för (Proton gratis och Windscribe gratis tillåtelser undantagna).

Den bästa gratis och open source VPN är Riseup VPN. Folk borde ge donationer till sådana projekt.

Det närmaste något tillförlitligt gratis VPN är de som stöds av ideella organisationer, som riseup vpn eller calyx vpn, men jag är fortfarande skeptisk. Den sorgliga sanningen är att om du vill vara säker måste du betala.

Jag rekommenderar alltid att betala för ett VPN. Om du ska betala för något, så är detta det. Blockerar Urban p2p-anslutningar? Jag hittade inget tydligt svar på min korta undersökning. Om du inte använder det för p2p, vad behöver du det till?

Hittade denna recension, kanske är det normalt för gratis VPN:er?:

https://www.techradar.com/reviews/urban-vpn

Tack för förklaringen!
Så den VPN:en är ett nej.

Ja, jag vet, för övrigt prenumererade jag på Windscribe för att testa den.
(Gratisversion, utan e-post, så bara 2 GB data)
Imponerande kvalitet, hastighet, allt perfekt.
Jag är inte från Amerika men jag antar att det är ett mycket trevligt alternativ för en betald tjänst.

Det är nyckeln: som gratis användare, “volontärar” du egentligen din enhet till att vara en proxy för de betalda användarna. Om du tittar noga på deras användarvillkor, står det att “Om du använder våra gratis tjänster i Android-appen eller skrivbordsappen, kommer vi att samla in och dela din IP för att tillhandahålla våra bostadsproxy-tjänster till tredje part (”p2p-nätverkstjänster“). Du bekräftar och godkänner vidare att genom att använda våra gratis tjänster kommer vi att använda viss datorkraft från din enhet för att tillhandahålla de bostadsproxy-tjänster, vilket kan sakta ner din enhets prestanda och minska din enhets säkerhet”.

Så de skyddar inte bara din integritet, de ger också din IP till andra användare för potentiell olaglig verksamhet och samlar in mer data om dig än Google och din ISP tillsammans.

Jag är medveten om gratis, särskilt för VPN, ville bara dela det.

en gratis VPN-tjänst med så många funktioner är misstänksam.

Går inte Mullvad fortfarande att använda nu när de tagit bort P2P?

Ja, det låter väldigt misstänksamt…

Jag skulle inte göra det personligen, men alla får göra som de vill. Som mest får du nog långsamma hastigheter, avbrott och eventuellt blockering av P2P-anslutningar. Sämsta fall kan det inte dölja din IP ordentligt, vilket kan vara ett stort problem beroende på vilket land du är i.

Mitt tips för den leverantören är alternativ 2, det värsta.

Alla har tjatat om att inte använda Mullvad eftersom de tagit bort portforwarding.

Du bör förbereda dig för alternativ 2, särskilt om du är i USA och det är en DMCA-forwarding via din ISP, kanske okej (om du bara får en). Om du är i Tyskland, där ett enda förseelse resulterar i en HEMSK böter, skulle jag INTE riskera att göra något på någon gratis VPN.

Tyskland verkar vara mycket dåligt för sjöfart, definitivt.

Det kan göras, man måste bara vara försiktig, se till att din identitet är väl dold…

Nu förstår jag varför i länder med så många restriktioner är det avgörande att betala för ett bra VPN.