Varje enhet (med kabel och utan) är långsam när jag använder 5G hemroutern på kvällar och helger.
MEN om jag använder NordVPN - då når jag maximal hastighet för min plan! Tyvärr fungerar inte enheter som Xbox, TV, FireTV nativt med NordVPN och jag kan inte integrera det i Verizon-routeranslutningen.
Det är mycket märkligt, nästan som om det finns någon form av throttling/QOS som VPN-trafiken går förbi. Idéer?
Jag hade samma problem, på kvällarna sjönk hastigheten till cirka 6 Mbps och under dagen låg den runt 230. Jag bytte tillbaka till kabelmodem eftersom de inte kunde lista ut problemet. Det verkar vara ett bandbreddsproblem, och de begränsar hemkunder eftersom min 5G-telefon får över 100 Mbps.
Min började också göra detta för ungefär en vecka sedan, supporten har ingen aning, och min uppladdning har sjunkit till en Mbps. Jag fick nyligen uppdateringen på kuben men om det har något att göra med det, tror jag att det bara är överbelastat i mitt område. Jag har inte NordVPN, använder ExpressVPN och har inte märkt någon skillnad.
Använder du DMZ eller IP Passthrough? Det finns andra som har problem med vissa sidor som tidsgränssätts eller är långsamma när de alternativen är aktiverade.
Jag har testat detta från olika datorer anslutna via kabelgigabit och trådlöst till 5G hemroutern. Alla visar samma sak
Utan VPN är det 2-6 Mbps på kvällar och helger
Med NordVPN (jag tror de använder OpenVPN-protokoll) får jag 100-250 Mbps.
Pingen är bättre utan VPN, vilket är förståeligt, men bara med ca 10 ms.
Med båda ser jag 4-9 % paketförlust.
Jag har ingen förklaring till detta. Jag har skickat in ett klagomål på detta och andra problem till FCC och deras avdelning för klagomål kollar in detta och bör ha ingenjörer som samlar data, gör tester, men de har varit radio-stilla i 4 dagar nu. Jag hoppas det finns någon förklaring.
Gå igenom denna subreddit och Verizon. Det verkar som om många har problem med 5G hem-internet. Jag har haft problem sedan slutet av november, äntligen blev jag irriterad och kontaktade FCC. Verizon säger att det är vegetation och väder. Men otaliga grannar klagar också.
Jag började använda det för 3 dagar sedan och undrade vad som pågick. Om det är klockan 10 på morgonen är allt full hastighet, inga problem. Klockan åtta eller nio på kvällen kryper allt, fördröjningar, hastigheterna sjunker extremt mycket. Det verkar som om det är ett problem med hög belastning på mobilnätet och 5G-internet. Säljaren sålde mig en massa skit om att de bara säljer ett begränsat antal internetkunder i ett område och att det övervakas, så det inte finns överbelastning. Jag tycker att det är strunt. Det är synd, men jag kommer troligtvis att ställa in detta och fortsätta med min dyra kabelmodemanslutning som fortfarande är kopplad. 84 dollar i månaden jämfört med 50 dollar, men åtminstone fungerar det i full fart hela tiden.
Tyvärr har det börjat här i Houston också. Mina hastigheter är inte nödvändigtvis super långsamma, eftersom testet fortfarande visar 100 Mbps+ (på V Home +), men latensen är hemsk. Det tar flera sekunder, ibland över 20, att navigera på webben med ett klick, det är nästan oanvändbart. Väldigt besviken, jag var mycket nöjd med denna tjänst de första 3 månaderna.
Jag får samma sak också. Jag tror att det som händer för mig är att den hoppar av 5G UW till förmån för nationwide av någon anledning.
I skärmdumpen nedan, loggar jag mina signalsdata och du kan se att 5G-signalen ändras från -83 till -95, vilket jag tror är att den byter band. Latensen bevisar detta, eftersom jag börjar få paketförlust/ping-spikar vid exakt den tidpunkten.
Jag måste göra samma sak, jag lade en avbeställning och min 5G slutar den 22:a vid slutet av min faktureringsperiod. Jag fick ett bra pris med min kabelleverantör som jag avskyr och önskar bara att Verizon hade fungerat lite bättre. Jag har haft dem i 8 månader utan problem.
En natt när detta hände kontaktade jag support och de fick mig att starta om routern (förlorade anpassat nätverksnamn och lösenord). Detta löste problemet. Support sa att det troligen var att tornet fått uppdateringar som routern inte hanterade korrekt eller något sånt.
Jag har sett samma långsamma hastigheter. Just nu i Socal regnar det, och hastigheten är fruktansvärt, men även när det är klart på natten är hastigheten ibland fortfarande dålig. Det känns nästan som att ett torn går ner eller något.
Jag har 300 under dagen, men på natten, som nu, faller det till 1,5 nedåt och ca 6 upp.
Det fungerade jättebra i ett år. Jag förstår inte varför det är så långsamt nu. Om detta fortsätter kan jag kanske gå tillbaka till kabel. Jag är förresten i södra Kalifornien.