YSK att användning av VPN faktiskt kan göra dina data mindre säkra

Varför YSK: När du använder en VPN, all din trafik passerar genom VPN-företagets servrar. Dessa företag är vanligtvis baserade i andra länder, så de är inte bundna av ditt lands lagar. Många av dessa företag hävdar att de inte sparar några loggar av kundtrafik, men det är ganska omöjligt för dem att bevisa det.

Kort sagt: om du använder en VPN, särskilt om den är gratis, antag att din trafik loggas av främlingar i ett främmande land med okända motiv.

Detta är sant, data passerar genom många servrar från hopp till hopp när det når sitt mål. På detta sätt är dina data aldrig helt säkra, du förlitar dig nästan alltid på någon annan. Alla metoder för att säkra din data under överföring eller annat är inte absoluta, men att göra dem för dig närmare att vara så lite övervakad som möjligt. Ännu mer anonymiserade metoder för att säkra trafik, t.ex. TOR, är inte nödvändigtvis felfria.

Specifikt för VPN:er skulle jag inte använda ett proprietärt VPN, jag skulle bygga det själv. Med lite skriptning och WireGuard använder jag en molnserver som ett “VPN”. När jag vill aktivera det är datan krypterad end-to-end, dvs. från dator till moln, och sedan går ut ur molnservern som om det var källan. Returtrafik går till molnhemsgästen, är sedan igen krypterad end-to-end, och dekrypteras av min dator. “VPN”. Faktum är att denna server fortfarande inte är 100% min och är en hyrd i molnet, vilket inte är perfekt, men vi försöker minska riskerna.

Så länge min ISP inte vet vad jag gör när jag försöker piratkopiera en film eller något, när jag använder en, och vidarebefordrar min hela identitet till en juridisk avdelning, är jag okej.

Detta kan eller kanske inte är sant.

Ändå bryr sig ingen regering just nu om du piratkopierar anime eller den senaste RPG:n. Om en regering vill ha tillgång till loggar, kommer de att få dem. När det gäller VPN-företag som säger att de inte håller loggar, tro inte på det. Teknologin bakom kulisserna kan inte driva (läs: felsöka) en sådan verksamhet utan loggar.

Ingenting kan egentligen ge dig 100% anonymitet men du kan komma nära nog för praktiska ändamål. Jag rekommenderar att använda Tor som inte är perfekt, men om du håller dig till krypterade sidor är du i princip anonym.

Oooo, kuslig språkanvändning för att avskräcka folk från att använda VPN. Inget källmaterial, jag köper det inte.

Jag säger inte att VPN:er inte är användbara, bara att du kanske inte är så säker som du tror när du använder en.

Jag förstår verkligen din oro, men tro mig, det är i princip inte värt deras tid att göra det. Det värsta de kan göra är att kontakta dig och hota med att avbryta ditt avtal med dem. Många ISP:er gör inte ens det.