Varför YSK: När du använder en VPN, “all din trafik passerar genom VPN-företagens servrar”. Dessa företag är oftast baserade i utländska länder, så de är inte bundna till lagar i ditt land. Många av dessa företag hävdar att de inte sparar några loggar för kundtrafik, men det är praktiskt taget omöjligt för dem att bevisa det.
Slutsats: om du använder en VPN, särskilt om den är gratis, anta att din trafik registreras av okända personer i ett främmande land med okända motiv.
Medan detta är sant, passerar data många många servrar från hopp till hopp när den når sitt mål. På det sättet är dina data aldrig helt säkra, du förlitar dig nästan alltid på någon annan. Alla metoder för att säkra din data under överföring eller på annat sätt är inte absoluta, men att göra dem gör dig närmare att vara så lite övervakad som möjligt. Ännu mer anonymiserade metoder för att säkra trafik, t.ex. Tor, är inte nödvändigtvis idiotsäkra.
Specifikt för VPNs skulle jag inte använda ett proprietärt VPN, jag skulle bygga mitt eget. Med lite skriptning och wireguard använder jag en molnserver som “VPN”. När jag vill slå på den är datan krypterad end to end, dvs. från dator till moln, och sedan går ut från molnservern som om det var källan. Svarstrafiken riktas till molnvärden, krypteras igen end to end, och dekrypteras av min dator. “VPN”. Det faktum att denna server fortfarande inte är 100% min och är en uthyrning i molnet betyder att den inte är perfekt, men vi försöker minska riskerna.
Så som jag ser det, är att så länge min ISP inte vet vad jag gör när jag försöker piratkopiera en film eller något, när jag använder en, och vidarebefordrar hela min identitet till en juridisk avdelning, är jag okej.
Detta kan vara sant eller inte.
Ändå bryr sig ingen regering just nu om du piratkopierar anime eller den senaste RPG:n. Om en regering vill ha tillgång till loggar, får de det. När det gäller VPN-företag som säger att de inte behåller loggar, tro inte på det. Teknikerna bakom kulisserna kan inte driva (läsa: felsöka) ett sådant företag utan loggar.
Ingenting kan egentligen ge dig 100% anonymitet men du kan komma nära nog för praktiska ändamål. Jag föreslår att du använder Tor, vilket inte är perfekt, men om du håller dig på krypterade sidor är du i princip anonym.
Oooo, kuslig språkbruk för att avskräcka folk från att använda VPNs. Ingen källa, jag köper det inte.
Jag säger inte att VPNs inte är användbara, bara att du kanske inte är så säker som du tror när du använder en.
Jag förstår verkligen din oro, men tro mig, det är faktiskt inte värt deras tid att göra det. Det värsta de kan göra är att kontakta dig och hota med att avbryta ditt avtal med dem. Många ISP:er gör inte ens det.
Jag kan säga att ingen vanlig person (som jag) är faktiskt skyddad från den typen av saker, eftersom du är ansluten till internet finns det definitivt någon som spårar dig. Hur mycket du än försöker förhindra det.
Den här videon behandlar ämnet mer i detalj. Om du vill vara säkrare bör du använda Tor (som är gratis, förresten) och även då måste du vara försiktig.
VPN-leverantörer säger inte att de raderar data, bara att de inte loggar data som passerar genom deras nätverk. Faktum är att om det fanns något att radera hos dem skulle jag vara ännu mer orolig.
Oavsett deras påståenden finns det inget verifieringsprocess annat än deras ord, såvida de inte har blivit transparent granskade.
I fallet med molninstansen har du verktyg för att veta allt som körs, även vad leverantören har inbäddat. Även om det är dolt eller hårdvarurelaterat är detta fortfarande mer insyn än vad som pågår hos VPN-leverantören, som du har 0 koll på.
Jag förstod att det är så, det finns alltid en hake i hur folk annonserar dessa “det är perfekta system som gör dessa perfekta saker”
but det är så jag använder en VPN, särskilt eftersom Comcast/Xfinity blir riktigt farliga när man torrentar.
Någon bröt sig in i mitt nätverk trots att mac-adressfiltrering var aktiverad, jag torrente ungefär 300GB med saker, och senare fick jag veta att Comcast gav all min privata information till dessa företag så att de kunde stämma mig.
Jag blev kontaktad av en juridisk avdelning hos ett studie, de var mer oroade över hur min information vidarebefordrades till dem om hur “jag torrente deras produkt” än att det fanns någon piratkopieringshistorik på mitt nätverk.
Det är så mitt nätverk komprometterades, och min ISP:s modem/router är totalt värdelöst.
Det är logiskt, varför stämma en person och inte lösa problemet när man kan rikta in sig på källan och stoppa det helt och hållet