Mobil använder wireguard för att ansluta till mål-nätverket. Bärbara datorn kan använda wifi och wireguard för att göra samma sak. När det dock inte finns något wifi, skulle jag vilja använda en USB-anslutning till min mobil. Här är hur det för närvarande görs med ssh & socks5:
Setup:
- mobil ansluten via USB till Windows 10 laptop
- sshd körs på mobilen (lyssnar på 2222)
- laptop, kör ‘adb forward tcp:2222 tcp:2222’ för att vidarebefordra localhost-port 2222 till mobilens port 2222
- ssh-klient ansluter till localhost-port 2222, och använder det för port vidarebefordran…
- aktivera Socks5-proxy på localhost-port 9999 (med ssh-anslutningen)
Nu, med chrome konfigurerat för att använda en proxy, kan den ansluta via socks5-porten 9999. Eftersom min mobil är ansluten till wireguard, får laptopten fördelen av VPN-anslutningen och kan nå webbplatser via VPN när den använder Socks5-proxyen.
Men, det jag egentligen vill är att ansluta direkt till min wireguard-server från laptoppen, med en av de tillgängliga TCP-port vidarebefordringarna via ssh-anslutningen, istället för Socks5-proxyen, eftersom inte alla appar kan använda Socks5.
Jag har hört om två appar, udp2raw och udptunnel, men de verkar inte fungera med localhost. De kräver en nätverksenhet att lyssna på, och localhost är inte tillåtet.
Det måste finnas ett sätt att få detta att fungera. Kanske kan någon sorts virtuell nätverksenhet skapas som en av dessa appar kan lyssna på, men som i slutändan dirigerar till localhost? Eller om det fanns en udpviaTCP-forwarder-app tillgänglig på Android som skulle kunna fungera?
Idéer?