WireGuard gör företags-VPN otillgängligt — hur fixar man det?

Hej! Jag använder Windows 10 och Windows 11.

Jag har ett Mullvad VPN-abonnemang, en Mullvad-klientapp och den vanliga WireGuard-klienten.

Jag har också en företags-VPN-klient för att komma åt privata resurser, dvs den här VPN:en dirigir inte all min internettrafik. Klienten heter Pritunl och använder OpenVPN under huven.

Separat fungerar dessa två VPN:er bra. Men när jag försöker använda dem tillsammans stöter jag på tre problem:

1. DNS-routing fungerar på Windows 11 men inte på Windows 10. När jag kopplar ihop båda klienterna, går DNS-förfrågningar via Mullvad/WireGuard och företagsresurser blir otillgängliga.

Jag lyckades fixa detta med dessa två PowerShell-kommandon:

Get-NetIPInterface | Sort-Object Interfacemetric
     Set-NetIPInterface -InterfaceIndex <id> -InterfaceMetric <metric>

Metric för företags-VPN måste vara lägre än för Mullvad/WireGuard.

2. När jag kopplar eller kopplar ifrån Mullvad/WireGuard, tvingar detta Pritunl att kopplas ifrån. Att koppla ihop det igen är mycket omständligt eftersom det kräver att man skriver in ett lösenord som det vägrar komma ihåg och en dynamisk nyckel.

3. När båda VPN:erna är ansluta är resurser inom företags-VPN otillgängliga. När jag kör nslookup corporate.hostname kan jag se att rätt företags-DNS-server hämtas, men det tidsutgår.

Detta händer både på Windows 10 och Windows 11.

Routing-tabellen verkar vara okej. Windows inbyggda brandvägg är helt avstängd.

Mullvad support sa att deras klient hade strikta brandväggsregler som avsiktligt blockerade andra VPN:er av säkerhetsskäl, och dessa regler kunde inte inaktiveras eller ändras. De föreslog att jag skulle använda den generiska WireGuard-klienten, men det gjorde ingen skillnad.

Snälla hjälp mig att lösa problem 2 och 3! :folded_hands::man_bowing:

De föreslog att jag skulle använda den generiska WireGuard-klienten, men det gjorde ingen skillnad.

Det förslaget är inte slutpunkten, det är startpunkten. Efter att ha bytt till den generiska Wireguard-klienten kommer du förmodligen behöva redigera dina wireguard-konfigurationer, så att rutterna för både det externa och interna nätverket som används av ditt företags-VPN inte routas via Mullvad-tunneln.

När jag kopplar från/ansluter Mullvad/WireGuard, tvingar detta Pritunl att kopplas ifrån. Att koppla ihop det igen är mycket omständligt eftersom det kräver att man skriver in ett lösenord som det vägrar komma ihåg och en dynamisk nyckel.

Detta beror antagligen på att den andra VPN:en är tunnlad genom VPN:n, så den får ett anslutningsfel när din VPN-konfiguration tas bort, vilket innebär att den måste koppla upp sig igen.

“Du måste arbeta inom Informations-IT,” säger ballongflygaren.

“Det gör jag” svarar mannen. “Hur visste du?”

“Tja,” säger ballongflygaren, “allt du har berättat är tekniskt korrekt, men det hjälper inte min sak på något sätt.”

Hur förhindrar jag det?