Jag vet inte varför, men Wireguard fungerar inte alls på min Windows 11-dator. Jag brukade använda Windscribe VPN och Wireguard-protokollet fungerade aldrig för mig på min PC. Nu har jag bytt till ProtonVPN och jag har samma problem, allt fungerar förutom Wireguard-protokollet. Även när jag försöker koppla upp via Wireguard-klienten säger den att den är aktiverad men det finns ingen nätverksanslutning längre.
Jag har en annan Windows 11-dator och en Android-telefon i samma nätverk och Wireguard fungerar på de enheterna.
Hittills har jag försökt:
avinstallera alla andra VPN-klienter
installera om och testa dem en efter en
återställa alla nätverksadaptrar
omstart
Vad mer kan jag göra för att lösa problemet?
Edit: Jag har inte kunnat lista ut varför det inte fungerade, men en ren installation av Windows löste problemet.
Vad visar ‘ansluten’? Wireguard har ett par olika tillstånd att titta på i Windows:
- Aktiv / Inaktiv
- “Senaste handskakningen” inom ‘Peer’-sektionen.
Bara för att det är aktiv betyder inte att det fungerar. Om det är aktiv OCH det har ett ‘senaste handskaknings’-värde på mindre än 2,5 minuter är du faktiskt ansluten. Om det saknas handskakning betyder det att Wireguard helt enkelt inte kopplar upp mot servern. Kontrollera ‘utgående’ brandväggsregler för detta. (Jag antar att du hittar att utgående är tillåtet som standard, om inte är detta troligen orsaken)
Nästa är dina routning.. antag att Wireguard ‘fungerar’ genom att koppla till servern, vad är ditt ‘tillåtna IPs’, eller vilka adresser skickar du via Wireguard? (0.0.0.0/0 är allt)
Tänk på att även servern måste vara korrekt konfigurerad… den måste ha vidarebefordran och masquerade (eller SNAT) aktiverat för sin utgående interface till internet.
Ping är inte lika användbart som många antar, om du inte gör ytterligare arbete! Många administratörer inaktiverar ping-respons i ett felaktigt försök att öka säkerheten, och detta blockeras som standard i nyare Windows-versioner.. Om du vill använda ping som testverktyg, se till att inkommande ping-förfrågningar är tillåtna på enheten du testar på.