WiFi kopplar bort så fort jag ansluter till VPN

Jag försökte söka efter detta problem innan jag postar men kunde inte hitta några resultat.

Så i grund och botten är jag ansluten till WiFi, och så snart jag aktiverar VPN säger WiFi ansluten men ingen tjänst.

Jag vill bara påpeka att det aldrig hänt förut med just detta wifi, och andra personer kan använda VPN på det, så jag tror att det kan vara ett datorproblem.

Jag testade två olika VPN:er om det spelar någon roll.

WiFi försvinner inte. Anslut till WiFi med din telefon och du kommer se att endast din dator är påverkad.

Vissa VPN-klienter slår på en brandvägg när de försöker ansluta till sin destinationsserver (förhindrar att läckande trafik upptäcks av ISP). Det misslyckas antagligen att nå sin server, och därför stänger den aldrig av brandväggen. Försök att ansluta till andra servrar om de finns tillgängliga.

Ja, jag kollade och såg att min telefon / andra datorer kan ansluta, och självklart testade jag att logga in på andra servrar, jag vet bara inte hur jag tekniskt ska fixa det.

Om du äger WiFi/ISP-tjänsten kan du kontakta din VPN-leverantör för felsökning. Om du använder offentligt WiFi eller arbets-WiFi, har de antagligen svartlistat dina VPN-servrar. I så fall finns det inte mycket att göra förutom att prova mindre kända VPN-tjänster som har mindre chans att vara svartlistade.

Tror du att jag kan vara svartlistad trots att jag använde 2 olika VPN-leverantörer?

Jag antar att det kan vara så.. och tack för att du svarade :slight_smile:

Så här är det… Om de vill blockera VPNs, skulle de enkelt importera en lista med IP-adresser som innehåller alla kända VPN-servrar till blocklistan:

https://www.ipqualityscore.com/ip-block-list-blacklist

Det betyder att om du använder VPN-tjänster som annonseras på populära poddar… Då är det troligt att det är svartlistat.

Du kan kontrollera genom att prova VPNerna på ditt hem-WiFi. Om det fungerar hemma, men inte på ditt offentliga/arbets-WiFi… Då innebär det att du aktivt blir blockerad.

Ja, det är ganska lätt att upptäcka och blockera VPNs med sidor som IPQS idag. Men OP har inte svarat om hen är på ett hem-WiFi eller offentligt uppkoppling. Felsökningen beror på vilken av dem.