Wi-fi-alternativet är borta, min laptop anslöt till wifi igår men kan nu inte ansluta till internet, jag har testat felsökaren och det hjälpte inte, försökte uppdatera wifi-drivrutinen men den vill inte installera. Min laptop är Dell precision 7520.
Jag har många Dell-laptops på jobbet och jag hade detta problem regelbundet. Jag var tvungen att logga in som admin, inaktivera den trådlösa adaptern, sedan aktivera den igen och då fungerade det. Det handlar om 5500, 5510, 5520 och 5580 modeller.
Till slut hittade jag en BIOS-inställning som orsakade detta. Kanske är det samma på din. Inställningen heter “kontrollera WLAN” och även “kontrollera WWAN.” Denna inställning stänger av wifi-adaptern när en Ethernet-kabel är ansluten. Den ska starta om när kabeln kopplas bort, men ibland glömmer den att starta den igen. Den tror också att en kabel är ansluten när den inte är det.
Jag hade användare som ofta hade detta problem. När jag inaktiverade denna inställning i BIOS slutade det hända. Wifi förblir på hela tiden men problemet försvinner.
Det här har hänt mig ett par gånger den här veckan. Det händer när jag försöker koppla till mitt arbets wifi, men utöver det är det oberäkneligt. Jag har försökt Windows felsökare utan framgång. Till slut måste jag starta om min laptop och då fungerar det som det ska.
-
Har du försökt att återställa wifi-modemet? Koppla ur modemet och kanske även kabelboxen som matar modemet. Vänta 30-60 sekunder. Anslut igen. Detta kan ta över 20 minuter att återställa.
-
Jag vet att någon nämnde “tjänster” men sa aldrig var man hittar det. Det finns några sätt att komma dit. Från aktivitetsfältet, öppna “kontrollpanelen.” Hitta och öppna “Windows-verktyg.” Hitta och öppna “Tjänster,” märkt med en dubbel växelikon. Bläddra ner till “Radio Management Service” och dubbelklicka.
I dialogrutan, sätt starttyp till manuell eller automatisk. Om den är inaktiverad, starta tjänsten och tryck på OK. -
Om radio-tjänsten inte hjälper, klicka på “starttyp” i toppmenyn. Bläddra alfabetiskt till du hittar alla inaktiverade tjänster och dubbelklicka på dem för att starta om de är relaterade till wifi.
Windows “Tjänster” finns också tillgängligt från hemsidan, efter att ha klickat på Windows-ikonen, sedan “Alla appar.” Hitta och öppna “Windows-verktyg,” och därefter “Tjänster” med dubbel växelikon och gå vidare som tidigare.
Jag har en Dell Rugged Tablet 7202 som distribuerades av Dell utan internt WiFi. Jag upptäckte att det finns expansionsplatser för WiFi i den modellen och jag lade till en WiFi-adapter. Tyvärr hade Dell denna surfplatta med antennström avstängd och med en firmware som inte har alternativet att slå på antennströmmen. Jag kontaktade Dell men de kunde inte hjälpa mig utan att jag köpte en supportpaket för över 400 dollar. Det känns som utpressning. Om någon vet var rätt firmware finns, låt mig veta. Jag vill helst använda USB-porten för annat än WiFi-adapter. Tack.