Jag har korrekt inställt en VPN-server via L2TP till ett fjärr-NAS. Jag har konfigurerat port vidarebefordran på AVM Fritzbox korrekt. VPN-anslutningen fungerar tydligen bra.
Problemet är att internetanslutningen är ganska långsam där NAS är anslutet.
Så tanken var att sätta upp en delad tunnel. Men när jag ställer in adaptern att inte välja VPN för huvudtrafik, förlorar jag också anslutningen till NAS-volymerna.
Kan någon hjälpa mig med det?
Jag har en split-tunnel med OpenVPN som fungerar perfekt. I mitt fall använder jag tunneln för DNS-filtrering via PiHole när jag är bortrest, men jag kan också nå all data på min NAS (och andra resurser på mitt LAN) utan problem (och nej, jag använder inte Quickconnect). Den enda trafiken som passerar tunneln är DNS och allt till en LAN-IP, och allt annat går direkt ut via min mobiloperatörs nätverk.
Det här svarar inte direkt på din fråga, men Tailscale är mycket lätt att ställa in och använda.
Min router gör detta. Jag trodde att NAS skulle kunna göra det också. Förvånad att det inte är lätt. Efter en snabb sökning bör du kunna göra det genom att modifiera OpenVPN-konfigurationsfilen, men jag kunde inte hitta exakta rader att modifiera.
Har du något råd om hur man sätter upp det?
Jag har också gjort en andra anslutning via OpenVPN, den ansluter också, split tunneling fungerar inte.
Fint att tänka, men jag bygger ett nätverk för 20 användare. Det borde vara gratis…