Jag försöker hitta en bra router som har ett alternativ för VPN kill switch. Jag gillar faktumet att min programvara på min stationär dator kan stänga av min internetaktivitet om VPN-anslutningen faller. Jag behöver det för min OpenVPN-router när jag ansluter till den på distans. Men hittills har jag bara hittat mjukvarubaserade lösningar.
Det kan du göra med en Asus-router + MerlinWRT firmware. Du måste använda openvpn dock. Om du vill ha något mer anpassningsbart, skaffa en Raspberry Pi och använd den som router med WireGuard.
Sorry, men dessa instruktioner är lite förvirrande för min setup. Låt mig förklara vad jag menar. På en Asus-router med VPN måste du klicka på VPN-klient för att komma åt din fjärr-VPN-server och sätta ditt IP-nummer (i mitt fall Tyskland). Den har bara begränsade alternativ för beskrivningen, användarnamn/lösenord för min VPN-tjänst och platsen att ladda upp VPN-konfigurationsfilen jag laddar ner från min tjänsteleverantör.
Alternativen som nämns här om att styra internettrafik är i ett annat avsnitt under OpenVPN, och verkar handla om att skapa ett personligt VPN-nätverk för att koppla till min egen router, och det verkar inte vara samma sak jag behöver här, eller hur? Det här är den del som inte riktigt verkar logisk för mig.
Du kan göra det med nästan vilken router som helst som stöder VPN. På din router som är ansluten till ditt modem, blockera internetåtkomst för alla enheter som du vill bara kunna åtkomma via VPN. De använder VPN eller så får de inte tillgång till internet.
Hur stark är wifi-täckningen på Raspberry Pi? Jag funderar faktiskt på att köpa en Raspberry Pi för OpenVPN-syfte. Jag bryr mig inte om kill switch dock.
Du kan titta på PCWRT-router. Kill switch är inbyggt (det är inte ett alternativ), det vill säga din internetanslutning stängs av när VPN-anslutningen är nere. Det tillåter dig också att konfigurera separata SSID:er för internetåtkomst via VPN eller ISP. Så du kan effektivt slå på/av VPN genom att ansluta till ett annat SSID.
Det är dock inte riktigt en lösning.
Jag tror att du förmodligen vill använda andra routrar i access point-läge för wifi-täckning.
Det är bokstavligen en lösning på deras problem.
Det är en skitlösning då.