Jag tog precis steget och skaffade ett VPN från NordVPN. Det var ett bra cyber måndag-pris och jag hamnar oftare på offentligt WiFi nuförtiden, med jobbet och hotell och så vidare.
Någon som har några åsikter om hur man korrekt konfigurerar ett VPN på Android? Kör Marshmallow på en Galaxy S7, och jag är inte säker på om det är bäst att bara använda appen som NordVPN tillhandahåller, eller att installera OpenVPN-appen och använda den. Finns det några systeminställningar jag borde slå på/av för att undvika läckor? Jag använder Firefox som min huvudwebbläsare och använde listan med inställningar från privacytools.io för att konfigurera den tillsammans med uBlock Origin och HTTPS Everywhere-tilläggen. Det är inte CopperheadOS, men det är den bästa setup jag har för tillfället.
Det beror verkligen på vilken säkerhetsnivå du vill ha.
Din bästa lösning säkerhetsmässigt vore att använda den officiella OpenVPN-appen som lätt kan konfigureras med en .ovpn-fil och att aktivera ‘smidigt tunneln’ i inställningarna.
Det enda problem jag upptäckte med den här setupen är att batteriet tar mycket ström eftersom anslutningen kopplas på och av.
Jag är också intresserad. Nord-appen har varit väldigt pålitlig för mig.
Jag ska konfigurera detta ikväll! Hur illa är batteridräneringen?
Det beror på enheten och din telefonanvändning.
Självklart, om du slå på och av din telefon flera gånger under battericykeln, kommer det att ta mycket mer batteri än normalt.
Enligt min erfarenhet använder OpenVPN-appen omkring 10-15 % av batteriet.
Också stäng av OpenVPN från batterioptimering för att hålla anslutningen stabil.
Och i Routing-fliken i din OpenVPN-konfiguration, avmarkera ‘Bypass VPN för lokala nätverk’ för att förhindra IPv6-läckage. Verifiera att det är inaktiverat. Jag lärde mig att Play Store är beroende av IPv6, så under fliken Tillåtna appar, valde jag det från listan så att det utesluts från VPN-anslutningen och kan etablera en anslutning igen. Jag är säker på att det finns ett bättre sätt att göra detta.