Jag har kämpat med att min fjärråtkomst alltid kopplas ifrån kort efter att jag aktiverat den och initialt anslutit. För kontext använder jag Ubuntu och har torrentinställningar via en VPN. Jag har förfinat problemet till min VPN-anslutning… på något sätt.
Jag har satt upp port-omdirigering på min router.
Jag har använt detta för att ställa in den specifika porten i Plex > Fjärråtkomst.
Jag har tilldelat en statisk IP till servern från routern.
Jag har öppnat porten i brandväggen för att tillåta alla anslutningar.
Inom Plex har jag det inställt på att föredra min wifi-nätverkskort, medan torrenten specifikt går genom VPN-tunneln.
Om jag stänger av VPN verkar det inte vara något problem med fjärråtkomst, jag får den gröna indikatorn och den kopplas inte från. Men med VPN anslutet, slås fjärråtkomst på i några sekunder och kopplas sedan återigen från.
Vet någon vad som kan orsaka detta? Eller hur man löser det? Jag har gått igenom nätverksfelsökningsguiden och dokumenten för access relay.
Redigering: Tack alla för hjälpen, det är mycket uppskattat.
Plattformarna där vissa Plex-appar kör tillåter inte oss att aktivt skanna nätverket för att försöka hitta tillgängliga Plex Media-servrar. Andra plattformar tillåter inte direktkommunikation till något privat IP (t.ex. vilken IP som helst i ditt lokala nätverk). Bland annat påverkas PlayStation, Smart TV:er och Xbox-appar av dessa begränsningar.
Det betyder att vi måste få anslutningsinformation på annat sätt, vilket ges när både Plex Media Server och appen loggar in på ditt Plex-konto. Detta görs eftersom din Plex Media Server skickar sin privata och offentliga IP-adress till plex.tv, vilken sedan kan hämtas och användas av Plex-appen för att hitta servrar.
När du använder en VPN (Virtuellt Privat Nätverk) kan IP-informationen vara felaktig på grund av VPN:et och därför har inte Plex-appen rätt/nödvändig information för att kunna hitta din Plex Media-server och ansluta.
Jag uppskattar att du länkar detta, jag är vanligtvis bra på felsökning av mina problem så jag är inte säker på hur jag aldrig stötte på den här artikeln.
Hur löser folk detta om de vill torrenta och värd Plex på samma maskin? Jag har inte en andra dator att dela upp arbetsuppgifterna på.
Det löser inte tekniskt problemet. Enkelt, tack vare Tailscale kommer du alltid att vara i samma nätverk eftersom det är ett VPN. Men utgångstillgången kommer fortfarande att vara otillgänglig. Vi kringgår bara problemet.
Jag har detta problem, jag vill ge mina vänner tillgång till min Plex utan att tvinga dem att ansluta till Tailscale för det.
Du kommer att få några olika svar. Jag tror att några VPN-leverantörer har en “undantag” så att du kan använda appar utan att VPN:et påverkar dem. Vissa personer gör sin torrentinställning virtuellt och VPN bara för det. Det finns sannolikt några andra rekommendationer som dyker upp.
nätverk för qbittorrent-behållaren = gluetun-behållare och du är i säkerhet.
Jag har precis satt upp detta själv, det finns några bra handledningar på YouTube för detta.
Om du har problem är jag glad att hjälpa om jag kan
Även om du använder NordVPN, bryter det lite Plex. Split tunneling löser inte det. Nord blockerar port-omdirigering även när det är split tunnelat. Jag pratade med support och de bekräftade att det inte fungerar.
Redigering: Nord VPN fungerar i docker med gluetun, men inte när det körs på värdsystemet.
Jag gör allt på samma maskin, jag kör Plex Media Server under min VPN. Du ser, jag har inte kontoinformationen som krävs för att port-omdirigera på det vanliga sättet, jag måste göra det via min VPN. Jag ställde in en port med min VPN-tjänst för att alltid vidarebefordra, och jag använder den porten för fjärråtkomst med min Plex-server. Det gör att servern är tillgänglig via internet, samtidigt som jag kringgår begränsningen för port-omdirigering jag har.
Förlåt för att jag svarar på ett gammalt inlägg men jag just gjorde gluetun med nord och qb, de kör båda bra och qb använder Nord men jag kan inte komma åt fjärråtkomst i plex för att jag tror att den använder VPN. Är jag rätt? Hur fixar jag det?
Hej! Använder du docker-compose för allt detta? Och i så fall, ställer du in gluetun som ditt nätverk för Plex också? Om så är fallet måste du lista den port som Plex använder under gluetun-ports som du gjorde för att få åtkomst till QBit.
Alternativt håller jag Plex i en helt separat docker-compose yml-fil och vidarebefordrar bara den porten från min PC till min router osv. På så sätt kan jag stänga av qbit/andra tjänster när jag vill och inte störa Plex. För alla tjänster du försöker köra via VPN med gluetun måste du ange de portar den kommer att använda i gluetun-miljön.