VPN kopplar bort min fjärråtkomst i Plex

Jag har kämpat med att min fjärråtkomst alltid kopplas bort strax efter att jag aktiverat och initialt anslutit. För kontexten använder jag Ubuntu och har torrentkonfiguration via en VPN. Jag har snävat in problemet till min VPN-anslutning…på något sätt.

• Jag har ställt in port vidarebefordran på min router.
  • Jag har använt den för att ställa in den specifika porten i Plex > Fjärråtkomst.
  • Jag har satt ett statiskt IP för servern från routern.
  • Jag har öppnat porten i brandväggen för att tillåta alla anslutningar.
  • Inom Plex har jag det inställt på att föredra mitt WiFi-nätverkskort, medan torrenten körs specifikt genom VPN-tunneln.

Om jag stänger av VPN:en verkar det inte finnas något problem med Fjärråtkomst, eftersom jag får den gröna indikatorn och den kopplas inte bort. Men med VPN:en ansluten, aktiveras Fjärråtkomst i några sekunder och kopplas sedan oundvikligen bort igen.

Vet någon vad som kan orsaka detta? Eller hur man löser detta? Jag har gått igenom nätverksfelsökningsguiden och Access Relay-dokumenten redan.

Edit: Tack alla för hjälpen, det är mycket uppskattat.

https://support.plex.tv/articles/204604227-varför-kan-inte-plex-appen-hitta-eller-an-sluta-till-min-plex-mediaserver/

VPN på Plex Mediaserver-datorn

Plattformarna där vissa Plex-appar körs tillåter inte oss att aktivt skanna nätverket för att försöka hitta tillgängliga Plex Mediaservere. Andra plattformar tillåter inte direkt kommunikation till några privata IP (t.ex. vilken IP som helst på ditt lokala nätverk). Bland annat påverkas PlayStation-, Smart TV- och Xbox-appar av dessa begränsningar.

Det betyder att vi måste få anslutningsinformation på ett annat sätt, vilket tillhandahålls när både Plex Media Server och appen loggar in på ditt Plex-konto. Detta görs eftersom din Plex Media Server skickar sin privata och offentliga IP-adress till plex.tv, som sedan kan hämtas och användas av Plex-appen för att hitta servrar.

När du använder en VPN (Virtual Private Network) kan IP-informationen vara felaktig på grund av VPN:en och därför har inte Plex-appen den korrekta/nödvändiga informationen för att kunna hitta din Plex Media Server och ansluta.

Som nämnts. Kör all torrent-relaterad verksamhet i Docker med VPN. Den inbyggda Plex