VPN inställningar för iOS

Hej alla,

Jag är helt ny på Opnsense men har en hel del erfarenhet av pfsense och mycket erfarenhet av företagsbrandväggar.
Jag har flyttat mitt hem till Opnsense och de största problemen jag haft är VPN-relaterade. Det är troligen relaterat till Crapple och iOS.
WireGuard - började försöka få det att fungera men hade absolut ingen tur. Även när jag stänger av WireGuard-servern på brandväggen säger klienten att den är ansluten, så jag gav upp.
OpenVPN - jag har problem med den nya ”instanser”-inställningen, främst med certifikat och att få dem till telefonen. När jag laddar ner dem och lägger dem på min telefon, ger jag dem namn ovpn12 så att de kan importeras med appen, men den säger att lösenordet är fel varje gång. Jag har gjort detta många gånger för att vara säker, men ingen framgång. Jag kan dessutom inte få till det utan certifikatautentisering (vilket är okej om jag kunde installera dem). Jag har försökt att exportera användarcertifikatet från användarsidan och även paketet från OpenVPN-sidan.

Jag vill inte använda den gamla tekniken. Har någon erfarenhet av att göra detta med iOS specifikt, eftersom jag inte haft några problem med Windows alls.

Tack!

Tom

Jag har den generiska WireGuard-appen från WireGuard.com och den fungerar bra på mina iOS-enheter (iPhone och iPad).

Kanske var det min inställning då. Har du guiden du använde, snälla?

Samma här, satte upp det med split tunneling (inkl. DNS) och automatisk omkoppling klockan 3 på morgonen via iOS short command och automation på alla familjens enheter. Fungerar utmärkt.

Förlåt, menade att lägga till mer. Jag använde inställningsguiden från OPNsense för att få allt att fungera. WireGuard Road Warrior Setup — OPNsense documentation
Jag tror inte jag använde någon tredje parts guide. Jag kan ge mer hjälp senare (när jag inte är på jobbet).

Den här guiden släpptes nyligen och hjälpte mig att få igång min WireGuard med mina iOS-enheter.

Jag provar igen senare.